در پی سخنان علی مرادخانی در اجلاس مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

بنیاد رودکی، غیر حرفه‌ای ولی قانونی

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- در جلسه پرسش و پاسخ آخرین روز اجلاس مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنان تازه‌ای پیرامون بنیاد فرهنگی هنری رودکی مطرح کرد، که جای تأمل بسیار دارد.

  1. ۴ ماه،۱ هفته قبل
  2. ۰
بنیاد رودکی، غیر حرفه‌ای ولی قانونی
نوآوران -

در این جلسه با اشاره به اینکه وزارت ارشاد، وزارتخانه‌ای حاکمیتی است و بیشتر نقش حمایتی دارد گفت:« بنیاد رودکی تنها بنیاد قانونی فرهنگی هنری کشور است که مصوبه مجلس را دارد. هیچ بنیادی در کشور نداریم که مصوبه مجلس را داشته باشد. این بنیاد می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند. اگر جایی مشکل قانونی وجود دارد، بهترین راهکار، مراجعه به بنیاد رودکی است که می‌تواند مجموعه‌ای از کارها را حل و فصل کند.»
مرادخانی در حالی این سخنان را مطرح کرد که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، بنیاد رودکی مسئولیت مدیریت و احیای دو ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران را بر‌عهده داشت؛ مسئولیتی که حاشیه‌های زیادی را پیرامون این دو ارکستر بوجود آورد و در نهایت موجب تعطیلی دوباره ارکسترها و استعفای علی رهبری به عنوان مدیر هنری ارکستر شد. عدم پرداخت حقوق نوازندگان، شرایط نا مناسب سازهای ارکستر و حتی در دست نداشتن سالن تمرین از جمله مواردی بود که علی رهبری بارها به بنیاد رودکی گوشزد کرده و حتی فرصت اصلاح شرایط را هم به بهرام جمالی- مدیر هنری بنیاد رودکی- داده بود. اما بهرام جمالی که در نشست معارفه علی رهبری حضور او در ایران را معجزه خوانده بود و اطمینان داده بود که بنیاد تمام همکاری‌های لازم را برای از سرگیری ارکستر سمفونیک و فعالیت رهبری در ایران انجام می‌دهد، پس از جشنواره موسیقی فجر و در پی انتقاد صریح رهبری به بنیاد، اعلام کرد قرارداد یکساله علی رهبری به اتمام رسیده و بنیاد رودکی قصد ندارد قرارداد او را تمدید کند. اما در این میان علی رهبری با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم ایران و مسئولان ارکستر سمفونیک ضمن پرده برداری از مسائل پشت پرده و رایج در بنیاد رودکی، به‌طور رسمی از مدیریت هنری این ارکستر استعفا داد. در این نامه آمده بود:« متاسفانه وابستگی ارکستر به بنیاد رودکی و گردانندگانش همواره مانعی برای ادامه کار و پیشرفت بود. بنیادی که مدیر عامل و همراهانش نه تنها کمترین تجربه ای در زمینه مدیریت ارکستر نداشتند بلکه با سوء مدیریت و در نتیجه بی نظمی و بی بندوباری های فراوان اداری روزانه با ایجاد مشکلات متعدد آرامش را از مجموعه ارکستر سمفونیک تهران سلب کردند و به غیر از ایجاد تشویش هیچ زمینه ای برای ایجاد بستری مناسب برای فعالیت هنری فراهم نکردند. و هنوز با گذشت ۱۲ ماه  هیچ قدمی در مورد اداره یک ارکستر ۷۵ نفری  برنداشته اند.همین باعث شد که بنده که فقط برای مدیریت هنری دعوت شده بودم بیشتر وقتم صرف مبارزه برای گرفتن حق قانونی نوازندگان شد کما اینکه هر روز با دغدغه ای تازه به سراغ نوازندگان رفتم. بالاخره  بعد از ماه ها به این نتیجه رسیدم که ادامه همکاری حرفه ای من با این بنیاد غیر حرفه ای اصلا هیچ وجه امکان پذیر نیست و نمی توانم بی‌تدبیری و بی مسولیتی‌های ماه های گذشته را تحمل کنم. این بنیاد می‌خواهد بنده فقط  به‌عنوان  رهبر میهمان کار که دیگر مزاحم اعمال غیر حرفه ای و غیر انسانی‌شان نشوم بنده هم قبول نکرده و نخواهم کرد.»
حال پرسش اینجاست با توجه به کارشکنی‌هایی که بنیاد رودکی در طول بیش از یک سال گذشته انجام داده چگونه معاون هنری وزیر ارشاد از آن به عنوان تنها بنیاد قانونی فرهنگی کشور یاد می‌کند؟ آیا قرار نیست وزارت ارشاد بر این بنیاد فرهنگی هنری که روز به روز بر مسئولیت‌هایش افزوده می شود، نظارت درستی داشته باشد؟ باتوجه به اینکه مدیر تازه این بنیاد، علی اکبر صفی پور، نیز در کارنامه کاری خود سابقه‌ای از مدیریت هیچ مجموعه فرهنگی‌ای را برعهده نداشته چطور می‌توان انتظار داشت یگانه بنیاد مورد قبول وزارت ارشاد عملکردی قابل قبول داشته باشد؟