به احترام نام و یاد بابک بیات

" تن تو کو؟، تن صمیمی تو کو؟"

بابک بیات بی شک یکی از چهره های شاخص موسیقی معاصر ماست.کسی که در جهت اعتلای موسیقی حرکت های بی نظیری انجام داد و توانست طی چهار دهه تلاش خستگی ناپذیر،آثار ماندگاری خلق کند.

  1. ۴ ماه،۳ هفته قبل
  2. ۰
به احترام نام و یاد بابک بیات
نوآوران -

رز محقق :او نخستین تجربه های موسیقیایی خود را در کلاس های اِولین باغچبان آموخت .بعدها آشنایی با نصرت الله زابلی و ثمین باغچبان دریچه های آشنایی با موزیک کلاسیک را به روی او گشود.همچنین دوستی با محمد اوشال؛آهنگساز و رهبر ارکستر جاز فولکلوریک ,بر اشتیاق او برای ادامه ی این مسیر افزود.در جامعه ای که انتظار والدین برای خوشبختی فرزندانشان خلاصه شده در دکتر و مهندس شدن ,بابک بیات که روح تشنه اش علاقه ی وافری به موسیقی دارد بر رسیدن به خواسته اش پافشاری می کند.بی شک رفاقت دیرینه با ایرج جنتی عطایی موجب شکل گرفتن تیمی قوی شد که به آفرینش آثار بی نظیری در قلمرو موسیقی پاپ دست زدند.همکاری ایشان با خوانندگان  مطرح آن زمان مجموعه ای از برجسته ترین کارهای بیات است.اولین تجربه ی بابک بیات در زمینه ی موسیقی فیلم با فیلم "غریبه" رقم خورد که حاصل همکاری مشترک او با زنده یاد واروژان است.بی اغراق موسیقی او ایرانی ترین شکل موسیقی پاپ است. در ساز بندی هایش بیشتر از سازهای ارکسترال استفاده می کرد و نقش سازهای زهی در تنظیم هایش به شدت شاخص بود.که البته بعدها از پیانو,گیتار و فلوت بیشتر استفاده می کرد.در تمامی لحظاتی که به موسیقی بابک بیات گوش می دهیم متوجه هارمونی بی نظیر آهنگ های او می شویم,بسیار شبیه به تاروپود فرش ایرانی است , و علت آن را می توان در استفاده از موتیف ها و خطوط فرعی ویلن و ویلن سل ها یافت.در واقع تفاوت بابک بیات با واروژان را نیز می توان در همین مورد جست و جو کرد. واروژان تحصیل کرده ی غرب بود و با الگو برداری از موسیقی غربی به زیباترین شکل ممکن آن را ایرانیزه کرده بود .اما بابک بیات چیزی را ارائه می دهد که نت به نت آن از روح و زندگی خودش و جامعه ای که در آن زندگی می کند گرته برداری شده.

پس از انقلاب بابک بیات هم چنان به فعالیت هنری پرداخت.همکاری مشترک او با شرکت ابتکار و کاست قاصدک موجب خلق آثاری چون زندگی نامه ی صمد بهرنگی,خروس زری پیرهن پری(شاملو),سکوت سرشار از ناگفته ها و چیدن سپیده دم با صدای شاملو شد.

بابک بیات در سال های بعد از انقلاب در زمینه ی ساخت موسیقی فیلم حضور پررنگ تری داشت.

موسیقی فیلم های مرگ یزدگرد ,نقطه ضعف ,ریشه در خون,شاید وقتی دیگر,مسافران,دست های آلوده, قرمز, دو زن, شیدا و حدود ۹۰فیلم که همگی از بهترین نمونه های کارنامه ی هنری او می باشد.

موسیقی مجموعه سلطان و شبان و ولایت عشق از به یاد ماندنی ترین آثار او در صدا سیما ست.

گفتنی ست ریتم نوازی نی در تیتراژ سلطان و شبان در نوع خود کم نظیر است.

او را باید  از متواضع ترین های دنیای موسیقی چند دهه ی اخیر  دانست.هنرمندی که از بازگو کردن خاطرات کودکی و جوانی اش در محلات پایین شهر تهران,رنج ها و ملامت ها ,افتادن ها و برخاستن ها ابایی ندارد.رنج از دست دادن پسرش مانی غم بی پایانی را در وجود او گذاشت و شاید امضای تلخ و غم انگیز بسیاری از آثار او شد.

بابک بیات همچنین ,پل معرفی و موفقیت بسیاری از خوانندگان پاپ در  دهه ی هفتاد بود.آموزش و ساخت قطعاتی برای خوانندگانی چون حمید حامی,مانی رهنما,محمد اصفهانی,نیما مسیحا و بسیاری دیگر موجب ورود نسل جدیدی به موسیقی پاپ شد.

به کار گرفتن ترانه هایی از ترانه سرایان جوانی چون بابک صحرایی,شهرام دانش,پیام پارسا و اهورا ایمان رنگ و بوی تازه ای به موسیقی او بخشید.به ویژه بابک صحرایی که با آهنگ هایی چون هم گریه(حامی) قاب عکس(مانی رهنما) و رگبار (نیما مسیحا) به موسیقی و ترانه معرفی شد.

موسیقی فیلم مرسدس با صدای مانی رهنما, ترانه ی ایرج جنتی عطایی و موسیقی مثال زدنی بابک بیات از زیباترین , سالم ترین و به یاد ماندنی ترین آثار تولید شده در دو,سه دهه اخیر است که تنها نمونه های انگشت شماری  از چنین حرکت هایی را می توان در حال حاضر نام برد.

همکاری با محمد اصفهانی نیز حاصلش تیتراژ سریال پهلوانان  نمی میرند و ولایت عشق بود که می توان به خوبی روح حلول یافته ی داستان در موسیقی  را حس کرد.

حمید حامی از استعدادهایی ست که در همان سال ها توسط بابک بیات معرفی و به سرعت  ستاره ی موسیقی پاپ شد.

قطعه ی "دلم گرفت" موسیقی فیلم سام و نرگس به کارگردانی زنده یاد ایرج قادری ,سکوی پرتاب حامی شد.

تمامی این ها چکیده ای از فعالیت های بابک بیات در زمینه ی آفرینش آثار و معرفی و آموزش استعدادهای موسیقی پاپ ایران است.

در واقع می توان نتیجه گرفت روحیه ی نظارت و چیره دستی بابک بیات بود که باعث شد این خواننده ها در جای خوبی دیده و شنیده شوند.به عنوان مثال در آلبوم "در نیمه ی رویا"ی حامی حضور بابک بیات بود که اغلب آثار را شنیدنی و ماندگار کرد.چنان که می بینیم بعد از درگذشت او آثار این عزیزان رنگ همکاری های شاخصی که با بابک بیات داشتند را ندارد.

بابک بیات از تکرار نشدنی ترین چهره های موسیقی ماست و خلاصه کردن او به این چند سطر ,قطعا کاری بسیار دشوار بود.