مدیر دفتر موسیقی به «نوآوران» درباره حاشیه‌ها توضیح داد

«جیپسی کینگز» تقلبی از آب درآمد

درطول روزهای گذشته دوستداران موسیقی در پایتخت به تماشای اجرای گروهی نشستند که حضورشان در ایران حاشیه‌های زیادی را به‌وجود آورد.

  1. ۳ ماه،۳ هفته قبل
  2. ۰
«جیپسی کینگز» تقلبی از آب درآمد
نوآوران -

گروهی که تبلیغات‌اش با عنوان «گروه موسیقی محلی اسپانیا» آغاز شد و رفته رفته به «گروه جیپسی‌کینگز» تبدیل و در نهایت بلیت‌های چند صد هزار تومانی‌اش فروش رفت. دو شرکت «اکسیر نوین» و «پرشیا فیلم» که برگزاری کنسرت این گروه را برعهده داشتند، در اقدامی حیرت‌آور برای بال و پر دادن به تبلیغات رسانه‌ای خود «پاول ریه‌س» نوازنده گیتار سابق این گروه اسپانیایی را خواننده اصلی «جیپسی‌کینگز» معرفی کرده و از این طریق توانستند بلیت‌های این اجرا را تا سقف 190 هزار تومان به فروش رسانند. این در حالی است که «نیکلاس ریه‌س» خواننده اصلی «جیپسی‌کینگز» همزمان با اجرای این گروه در تهران، در «نیواورلئان» آمریکا کنسرت داشته است. از طرفی روزنامه ای هم در روزهای گذشته برای پیگیری این گروه با مدیر برنامه‌های گروه «جیپسی‌کینگز» مکاتبه و پاسخ ایمیل دریافتی اش را منتشر کرد: «کنسرتی که اعلام شده است، نشان می دهد که مربوط به پل ریس، یکی از قدیمی ترین برادران و از خانواده ریس است. او عضو سابق جیپسی کینگز است، ولی الان دیگر با ما همکاری نمی کند.»

امامسأله اصلی اینجاست که معاونت هنری وزارت ارشاد و نیز دفتر موسیقی که وظیفه نظارت بر کنسرت‌ها و تولیدات موسیقایی را برعهده دارند، در ماجرای پیش آمده تا چه حد دخل و تصرف داشته اند؟ و پرسش دیگر اینکه دفتر موسیقی مجوز این کنسرت را به چه عنوانی صادر کرده است؟

   فرزاد طالبی: نوازندگان و خواننده گروه از اعضای قدیمی «جیپسی کینگز»هستند

فرزاد طالبی- رئیس دفتر موسیقی- پیرامون اینکه دفتر موسیقی مجوز این گروه را با چه عنوانی صادر کرده است، در گفتگو با «نوآوران» اعلام کرد:« ما مجوزی تحت عنوان «گروه جیپسی کینگز» صادر نکرده‌ایم بلکه مجوز صادره اجرای «گروه موسیقی محلی اسپانیا» است چنان که تبلیغات محیطی این کنسرت هم با همین عنوان مطرح شد. ضمن اینکه به هر حال برخی از نوازندگان و نیز خواننده گروه از اعضای قدیمی گروه «جیپسی کینگز»هستند و «پاول ریه‌س» نیز که در این کنسرت حضور داشته، همین طور است.»

اما فارغ از هر عنوانی که به این گروه نسبت داده شده و حواشی‌ به‌وجود آمده، ماهیت موسیقی‌ای که توسط این گروه اسپانیایی در تالار وحدت اجرا شده نیز محل بحث است. چند سالی است که گروه‌های دست چندم موسیقی صرفاً با پرداخت هزینه‌های کلان توانسته‌اند تنها سالن استاندارد و البته قدیمی موسیقی در ایران را در اختیار داشته و برای خود کسب اعتبار کنند. این در حالی‌است که سالیان پیش دفتر موسیقی روی کیفیت اجراهایی که در تالارهای وحدت و رودکی برگزار می شد، نظارت داشت.

 فرزاد طالبی درباره اینکه آیا هنوز هم نظارتی از سوی دفتر موسیقی بر اجراهای بنیاد رودکی وجود دارد یا خیر، گفت:«اعضای شورای موسیقی در بسیاری از مواقع نظر خود را درباره اجراها یا درجه بندی کیفی آنها اعلام می‌کنند. ضمن اینکه این گروه یک گروه بین‌المللی است که از درجه بالای هنری برخوردار است.»

او در ادامه گفت: «مدیریت بنیاد رودکی از دفتر موسیقی جدا است و هر یک استقلال خود و بالطبع سیاست‌های خاص خود را دارد. ضمن اینکه درباره گروه‌های مختلفی که تا به امروز در تالار وحدت اجرا داشته‌اند و نیز چند و چون کیفیت آنها می‌توانید از بنیاد رودکی پرس‌و‌جو کنید.»

طالبی در واکنش به حاشیه‌هایی که این روزها در رسانه‌های مختلف پیرامون اجرای گروه «موسیقی محلی اسپانیا» مطرح است، گفت:« به هر حال یک گروه با سابقه اسپانیایی به ایران آمده و موسیقی اجرا کرده است چنان که بسیاری از گروه‌های موسیقی ایرانی نیز سالانه به اسپانیا سفر می کنند و در فستیوال‌های مختلف این کشور حضور می‌یابند.»

او درباره شرکت «اکسیر نوین» که برگزار کننده این اجرا بوده‌است، گفت:« مؤسسات خصوصی موسیقی باید فعال باشند و دفتر موسیقی هم روی انجام وظایف قانونی خود تأکید داشته باشد. ضمن اینکه فضای موسیقی در ایران یک فضای دولتی نیست و باید بگذاریم مؤسسه‌های خصوصی هم کار خودشان را براساس قانون انجام دهند.»

      ارجمند: گویا بنیاد رودکی دیگر تحت نظارت دفتر موسیقی نیست

اردیبهشت سال گذشته هم خبرهایی از حضور گروه «جیپسی‌کینگز» در ایران منتشر شد و پیروز ارجمند- مدیر وقت دفتر موسیقی- نیز این خبر را تایید کرد اما در ادامه با پیگیری‌های خبرنگاران، مشخص شد که از گروه اصلی «جیپسی‌کینگز» خبری نیست و یک گروه دیگر تحت عنوان «جیپسی‌کینگز فمیلی» قصد اجرا در تهران را داشته‌اند.

پیروز ارجمند (مدیرکل اسبق دفتر موسیقی) روز گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «ایلنا» در این باره گفت: «در زمان مدیریت من بحث حضور گروه جیپسی کینگز اصلی مطرح شد و قرار بود که آن‌ها به ایران بیایند ولی به دلیل دستمزد بالای گروه، امکان قیمت‌گذاری محدود برای بلیت‌ها و ظرفیت محدود سالن‌ها، امکان دعوت این گروه از نظر مالی فراهم نشد.همچنین در آن زمان امکان لغو کنسرت وجود داشت و امنیت چندانی برای تهیه‌کننده نبود تا این کنسرت را برگزار کند. بعد از آن ما با گروه gipsy kings family آشنا شدیم. این گروه نسل سوم جیپسی کینگز است و گروه جیپسی کینگز اصلی این گروه را به رسمیت پذیرفته و اجازه اجرای برخی آثار گروه را به آن‌ها داده است.در نهایت هم حضور این گروه در زمان مدیریت من امکان‌پذیر نشد چراکه اداره اماکن به دلیل نداشتن ویزای کار اعضا به آنها اجازه اجرای کنسرت نداد.»

ضمن اینکه پیروز ارجمند در این گفتگو درباره اجرای گروه gipsy kings family در تالار وحدت گفته: «من فکر می‌کنم این موسیقی برای تالار وحدت مناسب نبود و من هر لحظه فکر می‌کردم شاید سقف‌های تالار بریزد. متاسفانه نه مخاطب‌های این موسیقی، مخاطبان تالار وحدت هستند و نه شرایط سالن اجازه می‌دهد چنین کنسرت‌هایی آن‌جا برگزار شود.در گذشته دفتر موسیقی درجه‌بندی هنری گروه‌ها را انجام می‌داد اما گویا بنیاد رودکی دیگر تحت نظارت دفتر موسیقی نیست و درجه‌بندی هنری را خودش انجام می‌دهد. این عملکرد باعث می‌شود تاریخ چهل ساله تالار وحدت در مسیر دیگری

جاری شود.»

  پاول ریه‌س: من پایه گذار و مؤسس جیپسی کینگز هستم

خبرگزاری «مهر» هم برای پیگیری این ماجرا گفت‌وگویی با «پاول ریه‌س» انجام داد. این نوازنده و خواننده اسپانیایی درباره حضورش در ایران و حواشی پیش آمده چنین گفت:« من پایه گذار و مؤسس جیپسی کینگز هستم و اولین بار این نام را من برای گروه استفاده کردم و همان طور که توضیح دادم قبل از این نام گروه را پدرم تحت عنوان لوس ریه س انتخاب کرده بود، البته بعد از مرگ پدرم، به عنوان پسر بزرگ وارث کل ماحصل مادی و معنوی او بودم و گروه را با بقیه اعضای خانواده کامل کردم برای همین هم لقب اسطوره و خواننده افسانه ای را به من دادند، سوم اینکه من اهل انتقال تجربه به هنرمندان جوان بوده و هستم به همین جهت همه گروه حتی پسر خودم و برادرم نیکلاس و پسران او برایم مثل هم بوده و هستند. این برای من خیلی جالب است که تعدادی از منتقدان با استناد به برخی از سایت‌ها به من می‌گویند از اسم گروه جیپسی کینگز سو استفاده کرده‌ام و حتی به عنوان خواننده نیز در این مجموعه حضور نداشتم در حالی‌که خیلی از دوستان و همراهان همیشگی گروه کولی‌ها خوب می دانند که این من بودم که به دست نیکلاس گیتار دادم و به او نوازندگی را یاد دادم.از یک مقطعی هم نیکلاس تشخیص داد که از گروه اصلی ما جدا شود. به هر حال این خیلی نامناسب است تا برای کسی که من به او خوانندگی را یاد دادم جملات مناسبی را به کار نبرند. اینکه حالا عده‌ای از گروه از جمله نیکلاس و سایر همکارانش در جای دیگری به صورت جداگانه مشغول به فعالیت هستند دلیلی برای دروغگو بودن نیست.»

پاول ریه‌س در بخش دیگری از صحبت های خود با «مهر» گفت:«متاسفانه برخی از حسادت ها باعث شده که در برخی مواقع فضا به سمتی هدایت شود که برخی ها فکر کنند من خواننده گروه جیپسی کینگز نیستم و این طی روزهای گذشته برای من بسیار ناراحت کننده بود که دوست داشتم در رابطه با آن توضیح بدهم. اغلب شما ایرانی ها شاید فقط یک یا دو آهنگ معروف گروه جیپسی کینگز را بشناسید اما باور کنید خیلی از آهنگ های معروف هم هست که پیش از این توسط من و سایر اعضای گروه نوشته شده که شاید شما با آن آشنایی کمتری داشته باشید.»

  محمدرضا خانزاده: قصدی برای سود مالی نداشتیم

علاوه بر این محمدرضا خانزاده مدیر موسسه فرهنگی هنری «اکسیر نوین» و شاهرخ بحر العلومی مدیر موسسه «پرشیا فیلم» برگزارکنندگان این کنسرت در رابطه با حاشیه‌های پیش آمده در گفت‌وگو با مهر آورده‌اند:«گروهی که به تهران آمدند عمده اعضای اصلی گروه جیپسی کینگز هستند. کما اینکه این گروه یکسری اختلافات با هم دارند که به طور حتم به ما ارتباطی ندارد اما در مورد آقای «پاول» باید بگوییم که این هنرمند یکی از اعضای گروه اصلی است که ما خوشحالیم در این کنسرت از وی به عنوان یک اسطوره که پایه گذار گروه جیپسی کینگز نیز بوده، استفاده کردیم . هزینه های این کنسرت بسیار بالا بود و ما به هیچ عنوان قصدی برای سود مالی نداشتیم. مطمئن باشید هدف ما یک کار فرهنگی بود که دوست داشتیم گروه‌های خارجی نیز حضور فعال‌تری در ایران داشته باشند و با فرهنگ ما آشنا شوند و به هر صورت خوشحالیم که مردم هم از اجرای این کنسرت ها رضایت داشتند و مسئولان هم از چنین برنامه ای خشنود بودند. به اعتقاد ما همین استقبال نشانگر رضایت مندی مخاطبان بوده که باعث خوشحالی ما هم است. به هر حال خاستگاه موسیقی فلامنکو در ایران است و این گروه نیز که علاقه مندی زیادی به فرهنگ و هنر ایرانی داشته دوست داشت از نزدیک با این فضای ارزشمند آشنا شود.»

با توجه به اتفاقات رخ داده و محرز شدن تخلف دو شرکتی که برگزار کننده این کنسرت بوده‌اند، باید دید معاونت هنری وزارت ارشاد چه واکنشی نشان خواهد داد؟ ناگفته مبرهن است در صورت سکوت وزارت ارشاد باز هم شاهد چنین ماجراهایی خواهیم بود. تخلفاتی که به واسطه آن عده‌ای سودجو سوار بر موج کج‌فهمی مردم، درآمدهای کلان به‌دست می‌آورند.