پیروز ارجمند مدیر سابق دفتر موسیقی، به «نوآوران» گفت:

«‌تالار وحدت‌» را با تالار عروسی اشتباه گرفته‌اند

پیروز ارجمند مدیر سابق دفتر موسیقی در راستای تکرار اجرای گروه‌های آلبوم اولی و یا گروه‌هایی که اولین اجرای عمومی‌شان در تالار وحدت برگزار می‌شود و همچنین اجرا‌های تئاتر در این تالار می‌گوید: «فلسفه وجودی تالار «‌رودکی‌» که بعد از انقلاب به تالار «‌وحدت‌» تغییر نام پیدا کرد، برای اجرای اپرا بوده است، و در حقیقت برای اجرای تئاتر و غیر از این نبوده، در همان زمان ساختمان «‌تئاتر شهر‌» ساخته می‌شود که برای اجرای تئاتر بوده و تالار وحدت هم برای اجراهای موسیقی.

  1. ۳ ماه،۲ هفته قبل
  2. ۰
«‌تالار وحدت‌» را با تالار عروسی اشتباه گرفته‌اند
نوآوران -

 اما الان از تالار وحدت همه جور استفاده‌ای از قبیل افتتاحیه، اختتامیه، برگزاری همایش، کنسرت‌های کودکان و غیره می‌شود، در این میان هم کنسرت‌هایی متناسب با ماهیت تالار برگزار می‌شود. این تالار به طور جدی در اختیار گروه‌های تئاتری هم قرار گرفته است و وقتی که مکانی که متناسب با اجراهای موسیقی ساخته شده است در اختیار گروه‌های تئاتری قرار می‌گیرد، سالن فرسوده می‌شود. چون اکسسوار این سالن‌ها برای اجراهای تئاتر طراحی نشده‌اند و بنابراین رو به فرسایش است و هیچ تعمیری هم صورت نمی‌گیرد.» او در مورد ظرفیت این سالن ادامه داد: «تمام سیستم تأسیسات و فنی تالار فرسوده شده‌است به خاطر این‌که این سالن برای اجراهایی طراحی شده است که به صورت محدود برگزار می‌شوند اما حالا هرروز دارد از این سالن‌ها استفاده می‌شود. تالار وحدت در حال تبدیل شدن به مخروبه‌ است.»

ارجمند در رابطه با نقش سالن‌هایی چون تالار وحدت می‌گوید: «در حقیقت نقش این سالن‌ها، حمایت از هنر بوده است، نه بهره‌وری مالی. در دولت یازدهم این تالار‌ها تبدیل به محل کسب و کار شدند و همچنین بنیاد رودکی هم همین نقش را پیدا کرد. در حقیقت بهانه خصوصی بودن بنیاد و برای این‌که درآمدی داشته باشد، لطمه‌ای جدی وارد می‌کند.»

مدیر سابق دفتر موسیقی در راستای تصمیم‌گیری‌های مدیران بنیاد رودکی توضیح می‌دهد: «در دوره آقای بهرام جمالی که مدیر عامل بنیاد بودند بحث‌های مالی به طور جدی مطرح می‌شد و ایشان نسبت به این‌که اجراهای در تالار حتما مجوز گروه درجه یک را داشته باشند توجه داشتند، اما مدیریت جدید بنیاد اصلا مقید به این مسأله نیست. و حتی من به طور شخصی این مسأله را پیگیری کردم و آقای صفی‌پور هم به این موارد توجهی ندارد و باید خواهش کنیم که کلاسی مبنی بر تالار وحدت شناسی برای ایشان بگذارند، تا ایشان بدانند که کجا کار می‌کنند، چون ایشان تالار وحدت را با تالار عروسی اشتباه گرفته‌اند. پیش‌بینی من این است که احتمالا این سالن برای مراسم عقد و عروسی هم اجاره داده شود. نمی‌دانند که این تالار فاخر‌ترین تالار کشور است و در همان زمان هم که ساخته شد در خاور میانه تک بوده است، اما الان دارد از دور خارج می‌شود.»

او ادامه داد:« برای حل این مشکل یا باید وزارت ارشاد رسیدگی کند و یا مدیر عامل بنیاد تغییر کند. چون در غیر این صورت ما فقط شاهد ویران شدن بیش از پیش تالار خواهیم بود.»

در زمان پیروز ارجمند جشنواره‌ای به نام ققنوس برگزار شد، که در آن گروه‌هایی چون «‌گروه هفت‌» و «‌گروه پالت‌» که در آن زمان اولین اجرای خود را داشت به روی صحنه تالار وحدت رفتند، او درباره این‌که آن‌ها هم دارای درجه هنری الف بودند یا خیر و چرا روی صحنه تالار رفتند توضیح می‌دهد: «در آن زمان به گروه‌های مختلف در ژانر‌های مختلف درجه اعتبار داده شد، مثلا درخوانندگان پاپی که بخواهند کنسرت آنپلاگد برگزار کنند، مانی رهنما و حمید حامی اعتبار گرفت. در ژانر تلفیقی گروه «‌پالت‌» مجوز گروه الف را گرفت. الان خوانندگان پاپی که جایگاه مخاطبی خاص و خوبی دارند ترجیح می دهند که در یک سالن با درجه کیفی بهتر اجرا داشته باشند. حالا این‌که گروه «‌هفت‌» در تالار در افتتاحیه و اختتامیه اجرا داشت مغایرتی با قوانین نداشت، ولی در زمان من این گروه مجوز اجرای کنسرت در این سالن  را نگرفت.» 

او در ارتباط با اجرای گروه «‌جیپسی کینگز‌» که چندی پیش در تالار وحدت برگزار شد بیان می‌کند: «درست است که این گروه در زمینه سبک خودش درجه یک است اما آن سالن ظرفیت اجرای این نوع موسیقی را به دلیل حجم صدایی که از باند‌ها خارج می شود را ندارد.»

همچنین توضیحاتی در رابطه با طراحی داخلی تالار وحدت دادند: «صندلی‌های تالار وحدت به گونه‌ای به هم چسبیده طراحی شدند، و ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا به این صورت است؟ قانون این است که کسانی که در برنامه‌های متناسب با تالاری چون تالار وحدت شرکت می‌کنند در طول زمان برنامه به هیچ عنوان از جای خود بلند نشوند و بعد از شروع هم کسی وارد سالن نشود. ولی چون در این سالن همه جور برنامه‌ای برگزار می‌شود قوانین حضور در چنین سالنی متاسفانه رعایت نمی‌شود. او در مورد قوانین حضور در برنامه‌های متناسب با تالار وحدت ادامه داد: حتما مخاطب باید لباس رسمی داشته باشد چه خانم چه آقا، و با ظاهری کاملا آراسته حاضر شود در غیر این صورت از ورودش به سالن باید خودداری شود. در حین اجرا نباید از سالن خارج شوند، مگر در موارد خیلی استثنائی و همچنین در میان اجرا هم باید قوانین مربوط به تشویق گروه و سکوت حین اجرا رعایت شود. کودکان در چنین برنامه‌هایی نباید باشند و فیلم و عکس‌برداری هم نباید بشود. ولی متأسفانه هیچ‌کدام از این موارد رعایت نمی‌شود.»

در راستای این موضوع هم اشاره‌ای به طراحی ورودی تالار و تغییراتی را که ایجاد کرده‌اند شد:«در ورودی تالار مکانی بود برای این‌که چتر یا کت و پالتوی مخاطبین تحویل گرفته شود که آن‌ها در سالن به راحتی بنشینند، اما حالا این مکان به روابط عمومی تالار تغییر کاربری داده شده است. خب این بخش قطعا دلیلی برای ساخته شدنش بوده و بدون توجه به این دلایل آن‌جا را تغییر دادند. ما متأسفانه از ضعف مدیریتی رنج می‌بریم. حتی بسیاری از مدیران ما که برای تماشای برنامه‌ای به این سالن می‌آیند قوانین را رعایت نمی‌کنند و حتی در سالن با تلفن همراهشان صحبت می‌کنند، که در واقع قاعده این است که تلفن همراه در سالن رسمی خاموش باشد.»

این روز‌ها برنامه‌های مختلفی در تالار وحدت اجرامی‌شود که همانطور که گفته شد متناسب با ظرفیت و ماهیت این سالن نیست، پیروز ارجمند در این باره توضیح می‌دهد: «برنامه رقص‌های محلی آذربایجان در این تالار برگزار شد، که در واقع آن نوع موسیقی، کلاسیک آذربایجان نیست و در واقع موسیقی رقص آذربایجان است و جایش در تالار وحدت نیست. هر نوعی از موسیقی که عنوان موسیقی محلی به خود می‌گیرد که نمی‌شود در این سالن اجرا شود. در این زمینه هم باید درجه بندی شود و بر این اساس اجرا داشته باشند. برای مثال خاطرم است که سال‌ها قبل در سالن اندیشه حوزه هنری یک گروه ارکستر آن‌جا اجرا کرد و چون آن سالن مناسب نبود، خورشیدی وسط سالن فروریخت.» او در مورد اجراهای تئاتر در تالار وحدت می‌گوید: «باید تصمیمی جدی درباره حذف برنامه‌های تئاتر از تالار وحدت گرفته شود. ما بیش از 50 سالن استاندارد برای اجرای تئاتر داریم، که در منطقه 6 و 11 تهران نزدیک به 20 تا سالن قرار گرفته است. اما در کل کشور ایران فقط یک سالن برای اجراهای موسیقی وجود دارد و این درست نیست که تنها سالن موسیقی به گروه‌های غیر موسیقایی و گروه‌های موسیقایی نامناسب ارائه داده شود. نبود مدیریت لایق باعث چنین اتفاقاتی می‌شود.» این آهنگساز موسیقی فیلم، در مورد المان‌هایی که برای انتخاب اجراهای مناسب در تالار وحدت در نظر گرفته می‌شود بیان می‌کند: «سرپرست گروه یا خواننده آن باید اعتبار و در جه 1 استادی داشته باشند. و همچنین مورد دیگری که حتما باید به آن توجه شود کیفیت کار و اجرا می‌باشد. این دو مورد حتما باید در مورد گروهی که به آن‌ها مجوز اجرا در تالار وحدت را می‌دهند رعایت شود.»