فرهنگ شریف در فرهنگ موسیقی ایران جاودانه خواهد بود

فرهنگ شریف، متولد سال 1310، نوازنده صاحب سبک تار اهل ایران است. او از چهار سالگی به واسطه پدرش و رفت‌و‌آمد‌های اهالی و بزرگان موسیقی به منزل‌شان موسیقی را فرا گرفت. او نواختن تار را نزد استادان عبدالحسین شهنازی و مرتضی نی‌داوود، تارنوازان بزرگ اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی آموخت. اما شیوه نوازندگی‌اش مخصوص به خودش بود. او صاحب یکی از دلنشین‌ترین و مهم‌ترین سبک‌های نوازندگی تار بود و نحوه انگشت‌گذاری و ابداعاتش در مضراب‌زنی از تار صدایی کاملاً متفاوت به وجود آورده بود.

  1. ۲ ماه،۳ هفته قبل
  2. ۰
فرهنگ شریف  در فرهنگ موسیقی ایران جاودانه خواهد بود
نوآوران -

این تار‌نواز پیشکسوت مدتی را در بستر بیماری گذراند و در تاریخ 17 شهریور‌ماه در‌گذشت. با «‌محمد سریر‌» آهنگساز و موسیقیدان ایرانی درباره این هنرمند پیشکسوت موسیقی صحبت کردیم.

    استاد فرهنگ شریف مدتی طولانی مریض بودند و توجهی به سمت ایشان نبود، و همیشه پس از فوت پیشکسوتان‌مان مسوولین به فکر می‌افتند و پیام‌های تسلیت از طرف‌شان فرستاده می‌شود، این وضعیتی که برای پیشکسوتان هنر ما پیش آمده و تکرار می‌شود را چه‌طور می‌بینید؟

البته من فکر نمی‌کنم که این‌گونه بود، به خاطر این‌که 2-3 هفته گذشته من خودم خدمت ایشان رفتم و آنطور که من شنیدم مرتب هم در تماس با ایشان بودند. بعد هم به بیمارستان منتقل شدند. به هر صورت آن‌گونه هم نبود و رسیدگی می‌شد و مرتب هم دوستان موسیقیدان و بخش‌هایی چون موسسه پیشکسوتان هنرمند حضور داشتند. به هر حال باعث تأسف است که شخصیت‌هایی که به این سرعت تکرار شدنی نیستند از بین ما می‌روند، ولی زمان این مشکلات را ایجاد می‌کند و باید حد‌اقل قدر کسانی که هستند را بدانیم. ایشان هم جایشان همیشه در قلب مردم و جامعه هنری خالی خواهد بود.

    فرهنگ شریف جزو صاحب سبک‌های تار بودند و ما از این دست پیشکسوتان کم داریم. در این شرایط بدی که موسیقی ما به آن دچار شده است کسی هست که بتواند کمی پیرو راه این استاد باشد و آیا ایشان تدریس می‌کردند؟

در زمینه مبانی موسیقی، ردیف و نوازندگی استادانی هستند که هنر‌جوهای زیاد و فعالی دارند. آن چیزی که مسأله است، شخصیت‌های این‌چنینی است که بتوانند سبک و سیاق مشخصی را در کارشان به دست بیاورند که نه تنها در این‌جا بلکه در جهان وجود چنین اشخاصی خیلی نادر است. ولی همه آموزش می‌بینند و کار می‌کنند، اما همه ممکن است به آن مراتب بالا نرسند.

ولی ایشان با استعدادی خاص و نگرشی متفاوت و تجربه بسیار طولانی نگاه ویژه‌ای را در حوزه هنر ملی ما داشتند و ان‌شاالله که عواقب و انعکاس کار ایشان که در ضبط‌ها و آموزه‌های دیگری که ایشان داشتند بماند و نام ایشان در فرهنگ موسیقی ایران جاودانه خواهد بود و این‌که تاثیر موسیقی ایشان حتما دیده می‌شود، مردم علاقه‌مند هستند و اثر خوب را می‌شناسند.

    جایگاه کسانی چون فرهنگ شریف و هم‌دوره‌ای‌های ایشان را چطور می‌بینید؟ و آن‌قدری که باید به کارشان توجه می‌شود و دیده و شناخته می‌شوند؟

ایشان از شخصیت‌های شناخته شده در فرهنگ و موسیقی هستند و هیچ‌کسی نیست که تردیدی در توانایی و شأن و منزلت هنری او داشته باشد. و جزو افرادی هستند که هیچ‌وقت من ندیده‌ام که کسی تردیدی در جایگاه ایشان در موسیقی ملی‌مان داشته باشد. آثار ایشان نماینده نوعی نگرش خاص در موسیقی ملی است و در آینده هم این جایگاه ویژه و این توانایی در نظر موسیقیدانان و مردم باقی و محفوظ خواهد ماند.