غلام کویتی‌پور در گفت‌وگو با نوآوران:

از مردم خواهش می‌کنم هر فردی را مداح خطاب نکنند/ اگر ذاکر با ادبی باشیم، هنرکردیم

صدای کویتی‌پور یادآور رشادت‌های شهید محمد جهان‌آرا است، یادآور آزادی خرمشهر، یادآور خرمشهری است که دیگر جهان‌آرا ندارد اما آزاد و در آغوش میهن است. او که از اول راهنمایی با تشویق برادرش رشته موسیقی را برگزید از طرف مدرسه به عنوان پیشاهنگی معرفی شد اما حضور در خانواده مذهبی او را از سال 56 به سمت خواندن در رابطه با قیام عاشورا سوق داد. نوحه‌هایی که می‌توان به «غریبانه»، «چنگ دل» و «دل پریشانم» به عنوان برجسته‌ترین آن‌ها اشاره کرد. اما دوست ندارد به او «مداح» بگویند. کویتی پور 58 ساله خود را «حماسه‌خوان» می‌داند و همیشه به مداحان نقد داشته است.

  1. ۱ ماه،۱ هفته قبل
  2. ۰
کویتی پور
نوآوران -

به گزارش نوآوران، غلام کویتی‌پور تفاوت بسیار آشکاری در موضع‌گیری‌های سیاسی و فرهنگی خودش طی این سال‌ها از خودش نشان داده است که به عنوان مثال اظهارات این حماسه‌خوان در یکی از برنامه‌های اینترنتی سبب شد که از روزنامه کیهان تا یکی از شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای برنامه و رفرنس‌های را برای صحبت‌های وی تهیه و تدارک دیدند که بازخوردهای متفاوتی را میان مخاطبان صحبت‌های کویتی پور برانگیخت.

خطبه ازدواج غلام کویتی‌پور توسط امام راحل قرائت شد نکته‌ای که شاید تنها خیلی از هم‌نسلان وی در ذهنش باقی مانده باشد، کویتی‌پور در گفت‌وگو خود با نوآوران باردیگر با صراحت تمام علی‌رغم میل باطنی خودش پاسخ بعضی از سوالات را داد و از بی‌مهری‌های سخن به میان آورد که شاید حجم عمده‌ آن به هنرمندانی بازگردد که برای ادامه فعالیت خود مجبور به ترک وطن شدند و بخش دیگری به خودش بازگردد که هیچ‌کدام از مسوولان فرهنگی سراغی از وی نمی‌گیرند.

غلام کویتی‌پور مداح وخواننده حماسه‌خوان مذهبی در پاسخ به اینکه در یکی از گفت‌وگوهایتان اعلام کرده بودید چرا خودتان را حماسه‌خوان معرفی می‌کنید تا مداح، خاطرنشان ساخت: حقیقتا در ارتباط با این مسأله سه ده و نیم است که توضیحات مبسوط خودم را ارائه‌ داده‌ام که متاسفانه بعد از گذشته چهار دهه از انقلاب اسلامی همچنان با این پرسش مواجه می‌شوم.

وی در ادامه اضافه کرد: متأسفانه در جامعه مداحان هر فردی میکروفن به دست شد و برای اولین بار نام حسین را بر زبان بیاورد او را مداح خطاب می‌کنند، وجود و حضور این اتفاقات واقعاً تاسف‌برانگیز است.

خواننده آلبوم «غریبانه» با اشاره به این‌که ما اگر ذاکر با‌‌ادبی باشیم واقعاً هنر کردیم، خاطرنشان ساخت: متأسفانه بعضی از افرادی که به جامعه مداحی ورود پیدا کردند پس از روبه‌روی با چندین استاد خودشان را مداح به جامعه معرفی می‌کنند در حالی که با بدیهی‌‌ترین شاخص‌های مداحی هم آشنا نیستند.

کویتی‌پور درهمین ارتباط اضافه کرد: یک مداح باید آموزش‌های زیادی را پشت سر بگذارد به عنوان مثال خدمتتان عرض می‌کنم یک مداح باید در کلاس استاد حدیث‌گویی، قرائت، اخلاق و... بنشینند، سپس خود را با میان مردم و مداحان معرفی نماید.

وی با اشاره به این‌که چهار الی پنچ بیت در دوره‌های مختلف درجبهه خواندم و بنا به لطف مردم در فضای فرهنگی که آن مقطع شکل گرفته بود من را ذاکر با اخلاص صدا کردند و از همان مقطع رابطه خوبی با مردم پیدا کرد از مردم عاجزانه خواهش می‌کنم که هر فردی را مداح خطاب نکنند.

کویتی‌پور در ارتباط با فعالیت‌های هنری خود، یادآور شد: من تجربه و سابقه نقش آفرینی در صحنه تئاتر را دارم و دوستانی من که در رشته‌های هنری فعالیت می‌کنند، همگی از بزرگان حرفه خود درعرصه بین‌المللی هستند، ولی متأسفانه پیش ازاین نمی‌توانم اسم آن‌ها را بیاورم، چراکه برای من حرف درمی‌آورند.

وی در پاسخ به این‌که آیا پیشینه دوستی شما با بزرگان هنربه قبل ا انقلاب بازمی‌گردد، گفت: خیر، ابایی ازمعرفی دوستان هنرمند خودم ندارم و الان هم اعلام می‌کنم که اکثر آن‌ها در خارج از کشور ساکن هستند و همان‌جا فعالیت خودشان را پیگیری می‌کنند.

این حماسه‌خوان ادامه داد: یکی از دوستان هنرمندم استاد ایرج مهدیان بوده است که متأسفانه چهار سال دراین مملکت بلاتکلیف رها شده بود و دوباره به آلمان بازگشت، البته خودم هم از وی خواهش کردم زمانی که او را در کشور خودش درک نمی‌کنند، همان بهتر که در خارج از ایران فعالیت خودش را ادامه بدهد و کلیپ‌های تصویری او را بازهم در شبکه‌‌های ماهواره‌ای تماشا کنیم، مرحوم حبیب محبیان خواننده‌ای که شخصیتش قبل و بعد از انقلاب کوچکترین تغییری نکرد، چرا پس از بازگشت به ایران توسط بعضی‌ها اذیت شد.

وی با اشاره به این‌که چرا بعد از 25 سال یک مرد فرهنگی سراغ آقای کویتی‌پور را نمی‌گیرد، گفت: واقعاً بعضی از مسوولان فرهنگی به دنبال چه چیزی هستند، چرا همواره در این سال‌ها تبلیغات فرهنگی ما تکرار مکررات است.

 این حماسه‌خوان در پاسخ به این‌که کدام فیلم طی چهار دهه‌ای که از انقلاب اسلامی گذشته است، مورد پسندتان واقع شده است، افزود: متأسفانه در فیلم‌های دفاع مقدس زیاد غلو شده است و واژه‌هایی را به کار بردن که اصلا ربطی به فرهنگ جبهه ندارد و آن را باب کردند، حتی در بعضی از فیلم‌های که به نمایش عمومی درمی‌آید، متأسفانه به صورت تمسخر در زبان جوان‌ها بعضی از این واژگان جا افتاده است که حالا نمی‌خواهم آن واژه‌ها را به کار ببرم.

وی افزود: قداست بچه‌های جبهه با هر نوع اخلاق و خصوصیاتی که داشتند خیلی بالاتر از صحبت‌های است که نقل می‌شود، ما حتی همایش‌هایمان هم عظمت بچه‌های جبهه را نشان نمی‌دهد، همچنین خاطره‌گوهایمان هم عظمت بچه‌ها را نشان نمی دهد و به قول قدیمی‌ها  فقط اهالی می‌گویند به دریا رفته می‌داند مصیبت‌های زینب را آن‌هایی که در منطقه بودند، می‌دانند که اصلاً موافق نیستم و امیدوارم هیچ‌وقت و هیچ زمانی جنگ شکل نگیرد.


خبرنگار: مسعود احمدی