گزارش هشتمین جشن انیمیشن سینمای ایران در گفت‌وگو با مهین جواهریان و علی‌رضا گلپایگانی

لوبیای سحرآمیز در سرزمین عجایب

شامگاه روز شنبه 13 شهریورماه تالار ایوان شمس حال و هوای متفاوتی داشت، اهالی انیمیشن سینمای ایران از انیماتور، فیلمنامه‌نویس تا کارگردان برای برگزاری هشتمین جشن انیمیشن یکی از مجموعه‌ برنامه‌های هجدهمین جشن سینمای ایران گرد هم آمده بودند. البته کمال تبریزی، دبیر جشن و منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما هم در میان انیمیشنی‌ها حاضر بودند.

  1. ۳ ماه،۱ هفته قبل
  2. ۰
لوبیای سحرآمیز در سرزمین عجایب
نوآوران -

انیمیشن «درخت پرتقالی» تندیس بهترین فیلم انیمیشن را به دست آورد. علیرضا گلپایگانی از رشد شگفت‌انگیز و در عین حال سحرآمیز انیمیشن حرف زد و مهین جواهریان به سازندگان آثار تبریک گفت. هر چند که در نهایت این رئیس آسیفای ایران بود که از سه ضلع اصلی و تضمین کننده موفقیت انیمیشن ایرانی صحبت کرد.

   عظیمی در آرزوی تندیس جشن انیمیشن خانه سینما

بهرام عظیمی در همان ابتدای مراسم از آرزوی دیرینه‌اش پرده برداشت؛ این که سال‌هاست دلش می‌خواهد تندیس این جشن را داشته باشد اما تاکنون موفق نشده است: «در این دوره از جشن ۱۳۱ اثر به دبیرخانه ارسال شد و در نهایت ۳۷ اثر به بخش مسابقه راه یافت که از این میان ۷ جایزه به بهترین انیمیشن‌ها اهدا می‌شود. مساله مهم این است که در بخش مسابقه آثار درجه یک داوری شده است و کار داوران در این زمینه بسیار سخت بود.» اما روانبخش صادقی، رئیس آسیفای ایران سخنران بعدی این جشن بود؛ «انیمیشن ایران از ابتدای شکل گیری مسیر پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. اما طی این سال‌ها دچار ضعف‌ها و مزیت‌های بسیاری است.» به گفته او با وجود چنین وضعیتی در یک سال گذشته انیمیشن دوران خوبی را سپری کرده است، هر چند که در طی سال‌های گذشته به دلیل نبودن حمایت‌های مناسب بسیاری از دفاتر تولید انیمیشن تعطیل شده‌اند؛ «انیمشین ایران در حال حاضر دچار ضعف‌های بسیاری است که از آن جمله می‌توان به ضعف در سرمایه‌گذاری، نبود نظام آموزشی، تربیت نیروی انسانی، کمبود نیروی انسانی اشاره کرد مواردی که سبب می‌شود انیمیشن در ایران به بازدهی اقتصادی مناسب نرسد.»  

  دولت، نظام صنفی و مردم 3 ضلع اصلی در موفقیت انیمیشن 

البته انیمیشن ایران مشکلات دیگری هم دارد؛ «فعال نبودن بخش خصوصی، کمبود تجهیزات، نبود هماهنگی در بخش های مختلف سرمایه گذاری از دیگر مشکلات انیمیشن ایران است.» این‌ها را صادقی گفت آنهم در جمعی که مدیرانی از سازمان‌های سینمای جوانان و مرکز گسترش سینمای هنر و تجربه حاضر بودند. او ادامه داد: «در ایران این امکان وجود دارد که بخش‌های خصوصی تولید انیمیشن ایجاد شود. نباید فراموش کرد که ما نیازمند حمایت دولتی هستیم اما این حمایت تنها به معنای حمایت مادی نیست. سینما با گذشت بیش از ۱۰۰سال همچنان از حمایت دولت بهره می‌برد اما در سینمای انیمیشن این حمایت وجود نداشته و حالا خیلی زود است که بگوییم حمایت دولتی نیاز نداریم.» او ادامه داد: «در معاونت علمی و فناوری دفتر ریاست جمهوری اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. در واقع تلاش بر این است که در برنامه ششم توسعه و در متمم ان طرح و برنامه ای برای انیمیشن در نظر گرفته شود تا بتوان از انیمیشن به درستی حمایت کرد.»

صادقی دولت ، نظام صنفی و مردم را به عنوان سه ضلع اصلی در موفقیت انیمیشن معرفی کرد؛ «ما دارای منابع مکتوب و غیر مکتوب بسیاری هستیم که تا امروز منبع تولید آثار مختلفی در کشورهای دیگر شده است. در نهایت نیازمند یک شورای عالی انیمیشن هستیم تا بتوانیم منابع و حمایت‌های انیمیشن را کنترل و برای آن برنامه ریزی کنیم.» 

  تبریزی: انیمیشن تخیل نامحدودی دارد

اما کمال تبریزی، دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران که از مدت‌ها قبل از شروع مراسم روی صندلی‌های سالن نشسته بود و متن سخنرانی‌اش را مرور می‌کرد، حرف‌های دیگری داشت؛ «انیمیشن نیازمند آن است که به آثار بلند فکر کند. سال گذشته فیلمی کاملا انیمیشن ساخته شد که توانست در اکران عمومی در چرخه اقتصادی مناسبی قرار گیرد. امیدوارم دست اندرکاران انیمیشن به فیلم بلند انیمیشن فکر کنند چرا که ما در این زمینه بسیار کم کار هستیم.» او البته خبری هم از تغییرات جشن بزرگ سینمای ایران در سال آینده داشت؛ «از سال آینده همه گروه ها جشن خود را برگزار می کنند و در جشن بزرگ سینمای ایران تنها تندیس فیلم بلند انیمیشن خواهیم داشت. صنف انیمیشن نیز باید جشن خود را برگزار کند و تندیس خاص خود را در این زمینه طراحی کند. سینمای انیمیشن باید بتواند در کنار فیلم‌های زنده خود را نشان دهند. انیمیشن تخیل نامحدودی دارد و تصاویر بسیاری را می‌تواند خلق کند که ما نمی‌توانیم آن را در سینما داشته باشیم.»

  جواهریان: به آنهایی که در شرایط سخت انیمیشن ساختند تبریک می گویم

البته انیمیشن های بلند سینمایی به بخش اصلی جشن خانه سینما فرستاده شدند که طبق شنیده‌ها تنها انیمیشن«شاهزاده روم» به این بخش راه پیدا کرده است. هرچند که این انیمیشن هم موفقیتی را از آن خود  نتوانست بکند.  

مهین جواهریان که به همراه حمیدرضا حافظی، امید خوش‌نظر، امیرمحمد دهستانی، علی درخشی، روانبخش صادقی، محمدعلی صفورا، ناصر گل محمدی و بابک نکویی داوری هشتمین جشن انیمیشن را برعهده داشت به «نوآوران» می‌گوید: «ما 38 انیمیشن کوتاه و بلند را داوری کردیم. هر چند که داوران دیگر می‌گفتند ما انتظار بیشتری از آثار بخش انیمیشن داشتیم اما به نظرم باید به همه آنهایی که در این حد هم کار کردند تبریک بگویم.» او از نگاه دیگری به آثار انتخاب شده برای داوری نگاه می‌کند؛ «در زمانی که حال انیمیشن وحشتناک است؛ بودجه نبود و دفاتر تولید بسته شده بودند، همین میزان کار کردن و ادامه دادن هم جای تقدیر و تشکر دارد.»

   گلپایگانی: درخت سحرآمیز انیمیشن ایران ما را به کجا خواهد برد؟

اما علیرضا گلپایگانی، انیماتور، کارگردان انیمیشن و مدیر عامل شرکت تخصصی تولید انیمیشن «حرکت کلیدی» که در هیات انتخاب هشتمین جشن انیمیشن حضور داشت درباره آثار امسال این جشن به «نوآوران» می‌گوید: «من در دوره‌های قبلی هم در بخش‌های انتخاب و داوری حضور داشتم. شک نکنید که اتفاق بزرگی در حال رخ دادن است، انیمیشن ایران در حال رشد است. آنهم رشد متفاوت و تعجب آوری.» او ادامه می‌دهد که «تعداد فیلم‌هایی که برای اولین‌بار در این جشن دیده می‌شوند بسیار کم هستند. بنابراین می‌خواهم به عنوان کسی که شاهد این رشد در آثار انیمیشنی هستم اعتراف کنم کیفیت فیلم‌ها به شکل اعجاب آوری در حال تغییر است به ویژه از نظر فنی.»

گلپایگانی تاکید می‌کند که؛ «البته از نظر مضمون هم این حرکت اتفاق افتاده و من این جریان را مثبت و زنده می‌بینم. هر چند که نمی‌دانم آیا نتیجه این رشد در انیمیشن قرار است ما را مانند درخت لوبیای سحرآمیز به سرزمین اعجاب‌آوری ببرد یا نه؟! با این حال این‌ها میوه‌های جامعه انیمیشن ایران هستند و خوشبختانه چون توسط هم‌صنفان خودشان دیده می‌شوند فرصت خوبی را فراهم می‌کنند تا رشد انیمیشن را به نظاره بنشینیم. خوشحالم که در هیات داوری حضور نداشتم، چراکه انتخاب کردن بهترین‌ها بسیار سخت بود.»

در ادامه‌ این مراسم که با اجرای همراه با شوخی‌های بهرام عظیمی، جوی صمیمی و شاد پیدا کرده بود، برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند و با دریافت تندیس جشن سینمای ایران و لوح یادبود از آنها  قدردانی شد. 

امیرهوشنگ معین و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای «درخت پرتقالی» برنده‌ تندیس بهترین فیلم انیمیشن هشتمین جشن انیمیشن  سینمای ایران شد. 

سیدمسلم طباطبایی برای فیلم «لایت سایت» تندیس بهترین کارگردان فیلم انیمیشن را گرفت.

امیرهوشنگ معین برای «درخت پرتقالی» جایزه‌ بهترین طراحی هنری را گرفت.

علی حضرت‌پور برای «سوزن‌بان» برنده‌ی تندیس بهترین فیلمنامه‌‌ی انیمیشن شد.

بهروز شهامت برای دو فیلم «سوزن‌بان» و «قطار» در بخش بهترین صدا برگزیده شد.

امیر پورخلجی برای فیلم «لایت سایت» برنده‌ تندیس بهترین موسیقی شد.

و اشکان نعیمی برای فیلم «لولو» ‌برنده‌ جایزه‌ بهترین متحرک‌سازی(انیمیت) شد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه‌ سینما، غلامرضا موسوی رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما، اکبر عالمی، امیرمحمد دهستانی، حمیدرضا حافظی، فرید فرخنده‌کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان، امید خوش‌نظر، حسین مرادی‌زاده، محمد ابوالحسنی، بهنود نکویی، رسول بابارضا، مهدی خرمیان، اسماعیل شرعی، وحید نصیریان، علیرضا گلپایگانی، احمد عربانی،سعید توکلیان، ناصر گلمحمدی، محمدعلی صفورا، مرتضی رزاق کریمی معاون مرکز گسترش،حسین ساری، مهدی مسعود شاهی، رمضاعلی حیدری خلیلی، معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی..و از حاضران هشتمین جشن انیمیشن ایران بودند.