بررسی نماینده‌ سینمای ایران در اسکار در گفت‌وگو با امیرحسین علم‌الهدی

بازهم پای فرهادی به اسکار کشیده شد

فیلم«فروشنده» به عنوان نماینده سینمای ایران در جشن آکادمی امسال اسکار انتخاب شد. فیلمی که انتخاب شدن آن پیش از اعلام رسمی هیات انتخاب هم قابل پیش بینی بود. «فروشنده» پیش از این در جشنواره بین‌المللی فیلم کن امسال خوش درخشیده و دو جایزه اصلی را از آن خود ساخته بود. بنابراین هیات انتخاب نمی‌توانستند در میان 8 فیلمی که به‌عنوان فهرست اولیه برای اسکار اعلام شد به سراغ فیلم دیگری بروند.

  1. ۲ ماه،۲ هفته قبل
  2. ۰
بازهم پای فرهادی به اسکار کشیده شد
نوآوران -

     «فروشنده» نماینده ایران در اسکار 2017 خواهد بود

البته این انتخاب‌ها منتقدانی هم داشت، مثلا محسن امیریوسفی کارگردان فیلم«خواب تلخ» به نبودن فیلمش در میان فهرست اولیه اعتراض داشت و معتقد بود حضورها و موفقیت‌های این فیلم بیشتر از 8 فیلم حاضر در این فهرست است. «ابد و یک روز» (سعید روستایی)، «اژدها وارد می‌شود»(مانی حقیقی)، «ایستاده در غبار»(محمد حسین مهدویان)، «چهارشنبه 19 اردیبهشت» (وحید جلیلوند)، «دختر»(سید رضا میرکریمی)، «فروشنده»‌(اصغرفرهادی)،‌«لانتوری»(رضا درمیشیان) و «ناهید»(آیدا پناهنده) فیلم‌هایی بودند که هیاتی 9 نفره متشکل از دست اندرکاران سینما گردهم آمدند تا یکی از آنها را انتخاب کنند؛ پوران درخشنده، محمد بزرگ‌نیا، محمد حیدری، سعید عقیقی، امیرحسین علم‌الهدی، شهرام مکری، تورج منصوری، اکبر نبوی و امیر اسفندیارى از جمله این افراد بودند.

امیر اسفندیاری، سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی اعلام کرد: «پس از بحث‌های همه جانبه و بررسی‌های تکمیلی در خصوص پنج فیلمی که در فهرست کوتاه دوم قید شده بود، این هیات با اکثریت قوی آراء، فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی را برای معرفی به فرهنگستان و رقابت از سوی کشورمان در رشته بهترین فیلم خارجی زبان برگزید.» او ادامه می‌دهد که؛ «اعضاء هیات ضمن تشکر از سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما که در تعاملی مطلوب هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری جلسات انجام داده‌اند، امید دارند فیلم برگزیده با اتکاء به پشتیبانی کلیه مراکز تاثیرگذار فرهنگی کشور، ظرفیت‌های سینمای ایران را در این رقابت بزرگ جهانی به خوبی نمایندگی کند.»

     علم‌الهدی: تضارب آراء به رشد سینما کمک می‌کند

انتخاب شدن فیلم فرهادی به این دلیل قابل پیش بینی بود که بعد از موفقیت فیلم«جدایی نادر از سیمین» در اسکار سال 2012هر سال فیلم‌های دیگر او نیز به آکادمی اسکار معرفی شده بودند. البته «درباره الی» پیش از «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» بعد از آن بود که به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی شدند. اما تا پیش از فرهادی هیچ‌کدام از سینماگران ایرانی نتوانسته بودند در بخش اسکار خارجی موفقیتی به دست آورند. تنها «بچه‌های آسمان» ساخته‌ مجید مجیدی در سال 1377 برای اولین‌بار توانست در جمع نامزدهای بهترین اسکار غیر انگلیسی زبان در سال 1999 حضور پیدا کند.

اما امیرحسین علم‌الهدی از اعضای هیات انتخاب آکادمی اسکار در پاسخ به این سوال که چقدر موفقیت «فروشنده» در اسکار می‌تواند قابل پیش بینی باشد؟ می‌گوید: «واقعا پیش بینی سخت است ولی به هر حال شانس آقای فرهادی در گرفتن اسکار بالاست ولی هیچ‌کس نمی‌تواند با قطعیت در این‌باره صحبت کند. در مجموع بررسی‌هایی که انجام شد، «فروشنده» با توجه به فضای جهانی که دارد و پخش‌کننده معتبری که از آن حمایت می‌کند، بیشترین ضریب را برای موفقیت داشت.»

البته علم‌الهدی که مدیریت گروه «هنر و تجربه» را برعهده دارد، گروهی که فیلم امیریوسفی بعد از 12 سال در آنجا به اکران در آمده در خصوص اعتراض این فیلمساز توضیح می‌دهد: «فیلم آقای امیریوسفی هم پیش از این مورد بررسی قرار گرفت. یعنی پیش از اعلام فهرست اولیه همه فیلم‌ها بررسی شده بودند و اینطور نبود که از اول به سراغ همان هشت فیلم برویم. اما چون قرار است به تبعات مثبت دموکراسی هم پایبند باشیم، وارد انتخاب شدیم و 9 نفری که آنجا بودند رای خودشان را اعلام کردند.» او اینطور ادامه می‌دهد که؛ «فیلم امیریوسفی، فیلم بسیار خوبی است. اما سازوکار انتخاب نماینده ایران در اسکار در مجموع به شورای 9 نفره ای ختم می‌شود که همگی از دست‌اندرکاران سینما هستند حالا چه از طرف دولت باشند و چه از طرف صنوف. و باید بپذیریم که هر کدام از آنها رای خودشان را اعلام می‌کنند. همچنین این را باید در نظر داشته باشیم که در نهایت ما مجبور به انتخاب یک فیلم هستیم و «فروشنده» شرایط و پتانسیل بهتری داشت.»

اما او در خصوص انتقاداتی که برخی نسبت به «فرهادی» و «فروشنده» مطرح می‌کنند، می‌گوید: «به هر حال حوزه سینما، حوزه تکثر نگاه‌هاست، جریانی ممکن است از «فروشنده» خوششان بیاید و جریانی ممکن است آن را دوست نداشته باشند. البته که ما قرار است به یک سازو کار درست برسیم نه آنکه رفراندوم برگزار کنیم. هر کسی ممکن است با دید و سلیقه شخصی‌اش مخالف نظر هیات انتخاب باشد. فی‌نفسه این موضوع بد نیست. بالاخره سینما باید در همین اختلاف سلیقه‌ها رشد کند.» علم‌الهدی تاکید می‌کند: «مهم این است که چقدر این مخالفت‌ها پایه و اساس منطقی دارد. این فیلم بد است یا فیلم ضعیفی است. در ادبیات سینمایی یا نقد سینمایی جایگاهی ندارد. فیلم را باید نقد درست کرد. من از تضارب آرا نگرانی ندارم و چه بسا که باعث پیشرفت هم می‌شود. هر کس می‌تواند نظراتش را در نهایت ادب و احترام و نقد علمی بیان کند. فقط نگران این هستم که نقد با فحاشی قاطی شود. فحاشی جایش در چاله میدان است. و نقد جایش در سینماست. »

     ساخت فیلم تازه فرهادی در اسپانیا آغاز شد 

همزمان با انتخاب فیلم«فروشنده» برای شرکت در اسکار امسال، با انتشار عکسی از اصغر فرهادی در کنار خاویر باردم و پنه لوپه کروز مشخص شد که عوامل فیلمی که فرهادی می‌خواست پیش از «فروشنده» در اسپانیا بسازد گرد هم آمدنده‌اند تا ساخت این فیلم را کلید بزنند.

اولین بار ماه می امسال (خرداد ماه) اعلام شد که زوج مشهور ایتالیایی از چهره‌های فیلم جدید اصغر فرهادی خواهند بود. به دنبال آن پنه لوپه کروز ستاره اسپانیایی سینمای جهان با حضور در مصاحبه‌ای اعلام کرد منتظر ایفای یک نقش شگفت‌انگیر در فیلم تازه اصغر فرهادی است. او گفته بود از آنجا که فرهادی هم اکنون مشغول نوشتن فیلمنامه است و مشخص نیست چه زمانی نگارش فیلمنامه تمام شود، آنها منتظر اتمام آن هستند. کروز گفته بود خلاصه‌ای از فیلمنامه را خوانده و عاشق داستان آن شده است.

همان زمان گفته شد اصغر فرهادی قرار است پاییز امسال فیلم سینمایی را در اسپانیا با بازی خاویر باردم و پنه‌لوپه کروز کارگردانی کند. پدرو آلمادوار و برادرش آگوستین با کمپانی مادریدی ال دسئو و نیز کمپانی ممنتو کار تهیه این فیلم را برعهده دارند. ممنتو که تهیه کننده دو فیلم آخر فرهادی بوده نیز گفت کروز و فرهادی مدتی بود که علاقه داشتند فیلمی مشترک جلوی دوربین ببرند و اکنون به نظر می رسد امکان این کار در حال فراهم شدن است.

فرهادی پیشتر گفته بود این پروژه قرار بود قبل از «فروشنده» کلید بخورد اما او ترجیح داد پس از «گذشته» یک فیلم در ایران بسازد. البته او در نشست خبری‌اش به نقش پدرش هم در این انتخاب اشاره کرد و گفت دوست داشت کمی بیشتر در کنار پدرش باشد.جزییات داستان هنوز روشن نشده اما ماجرای فیلم بر خانواده‌ای اسپانیایی که در حومه شهر زندگی می‌کنند، متمرکز است.

گفته شده این فیلم به نوعی الهام گرفته از آثار آگاتا کریستی و مهیج و در عین حال دربرگیرنده مسائل اخلاقی است که در فیلم‌های قبلی فرهادی نیز مورد توجه بودند.آگوستین آلمودوار نیز این فیلم را به نوعی متمرکز بر مسائل فرهنگی و صنعتی خوانده بود و ضمن تحسین آثار فرهادی گفته بود ما مشترکات زیادی در انتخاب مضامین داریم.