چرا «ابد و یک روز» به هیچ جشنواره خارجی نمی‌رود؟

تا ابد و یک روز محروم از حضور بین‌المللی

«ابد و یک‌روز» اولین ساخته سعید روستایی را با توجه به موفقیت‌هایش در جشنواره فیلم فجر و جشن سینمای ایران می‌توان تحسین‌شده‌ ترین فیلم سال سینمای ایران دانست.

  1. ۲ ماه،۲ هفته قبل
  2. ۰
تا ابد و یک روز محروم از حضور بین‌المللی
نوآوران -

اما وضعیت این فیلم در حوزه بین‌المللی بسیار عجیب است؛ در حالی که حتی مخالفان فیلم پیش‌بینی می‌کردند «ابد و یک روز» حضور موفقی در جشنواره‌های جهانی داشته باشد، این فیلم اصلا در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده و به‌نظر می‌رسد بی سروصدا از حضور بین‌المللی منع شده است.«ابد و یک‌روز» در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر در 10 رشته نامزد دریافت سیمرغ شد و در نهایت توانست جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین تدوین و بهترین نقش مکمل مرد را از آن خود کند. این فیلم در جشن سینمای ایران هم هفت جایزه گرفت که بهترین فیلم‌نامه، بهترین کارگردان و بهترین نقش اول مرد از جمله آن‌ها بودند. البته احتمال می‌رود «ابد و یک‌روز» در جشن انجمن منتقدان نیز با موفقیت مشابهی روبه‌رو شود.علاوه بر همه این‌ها فیلم در اکران مردمی جشنواره فجر توانست بالاتر از «بادیگارد» و «بارکد» بایستد و عنوان اولین فیلم از نگاه مردمی را به دست آورد و به همین دلیل پیش بینی می‌شد که در گیشه نیز حضور موفقی را تجربه کند، اما فروش فیلم در اکران عمومی حتی از پیش‌بینی‌های اولیه نیز بهتر بود و رقم یازده و نیم میلیارد تومان به نام آن ثبت شد؛ این فروش نه تنها «ابد و یک‌روز» را جزو پرفروش‌های امسال و یکی از اعضای باشگاه 10 میلیاردی‌ها کرد، بلکه بیشترین فروش یک فیلم اجتماعی در پانزده سال گذشته را به رکوردهای دیگر آن اضافه کرد.

در مدتی که «ابد و یک‌روز» موفقیت‌های پی در پی داخلی‌اش را تجربه می‌کرد دیگر فیلم‌های برگزیده جشنواره فجر در جشنواره‌های مختلف جهانی حضور یافتند و توانستند توجه منتقدان و داوران را نیز به خود جلب کنند.

البته «ابد و یک‌روز» نیز در فهرست اولیه هشت‌تایی که برای معرفی به آکادمی اسکار مطرح شده بودند حضور داشت اما جالب است که جزو سه فیلم اولی بود که از این فهرست حذف شدند، آن‌هم در حالی که بیش از هر فیلم دیگری در یک سال گذشته در کسب عناوین و جوایز معتبر داخل موفق بوده است.

فراستی پس از نمایش «ابد و یک‌روز» در جشنواره فجر جریانی را علیه این فیلم کلید زد و دلیل اصلی‌اش هم این بود که خانه در این فیلم نماد ایران است، از نظر او این فیلم قابلیت این را دارد که به خاطر ویژگی‌هایش و حضور بازیگری بین‌المللی چون پیمان معادی مورد توجه جشنواره‌های خارجی قرار گیرد، اما نباید این اتفاق بیفتد؛ او در این‌باره گفته بود: «فیلم از نگاه بیرون است نه از درون. نقطه دید ندارد. از نگاه فیلم‌ساز است که خانه و اهالی‌اش را می‌نگرد، پز می‌دهد و می‌فروشد تا جایزه بگیرد، جایزه داخلی و حتی خارجی. فیلم لقمه چرب و نرمی است برای جشنواره‌های فرنگی با آن فقرزدگی و تباهی محتومش. اگر فیلم‌ساز ذره‌ای غیرت ملی و دلسوزی‌ای برای این خانه دارد و اهالی‌اش، نمی‌بایستی فیلم را به جشنواره‌های خارجی بفرستد که جز خانه‌فروشی و فقرفروشی نیست. ‌ای کاش فیلم‌ساز و فیلمش در این خانه بماند حتی نمایشی.»از سوی دیگر عزت‌الله ضرغامی نیز پس از اکران عمومی «ابد و یک‌روز» در نوروز امسال، نظر جالبی درباره این فیلم داد: «فیلم توانسته اوج فقر، بدبختی و آسیب های اجتماعی جامعه را به خوبی روایت کند. به‌گونه‌ای که افرادی مثل من با آن رابطه برقرار کرده و آن را به درستی درک کنند. » اما بخش جالب نظر او درباره این فیلم به احتمال حضور فیلم در جشنواره‌های خارجی باز می‌گردد: «در صورتی که این فیلم، به عنوان فیلم برگزیده به جشنواره‌های خارجی ارسال و از آن طریق چهره‌ای زشت و تحقیر‌شده از جامعه امروز ایران تصویر شود، اقدامی ضد ملی تلقی خواهد شد و شبهه سفارشی بودن آن از فراسوی آب‌ها را تقویت می‌کند.»