کارگردان «خشکسالی و دروغ» در گفت‌وگو با «نوآوران» مطرح کرد:

دروغ «خشکسالی» را به بار می‌آورد

  1. ۱ ماه،۱ هفته قبل
  2. ۰
دروغ «خشکسالی» را به بار می‌آورد
نوآوران -

پدرام علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «خشکسالی و دروغ» فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی سینما از دانشگاه جامعه علمی کاربردی است و فعالیت‌های سینمایی خود را از سال 1393 آغاز کرد اما اولین ساخته بلند سینمایی‌اش به نام « آخرین سرقت» را در سال 1389 اکران کرد که در ژانر کمدی بود.

وی حالا به نوعی با تحریم‌های حوزه هنری و عدم پخش تیزرهای «خشکسالی و دورغ» در رسانه ملی کنار آمده است و کورسوی امیدش به مخاطبان سینماست تا بخشی از ناملایمتی‌ها و اجحافی که به فیلم در سی‌و‌چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر صورت گرفته  را به نوعی فراموش کند. با این کارگردان جوان در‌خصوص شرایط اکران و تبدیل نمایشنامه تئاتری«خشکسالی و دروغ» به سناریو  سینمایی به گفت‌و‌گو پرداختیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

پدرام علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «خشکسالی و دروغ» در گفت‌وگو با «نوآوران» درارتباط با فروش این اثر نمایشی با وجود تحریم‌ها توسط تلویزیون و حوزه هنری، اظهار داشت: تنها 16 روز از نمایش این اثرسینمایی سپری شده است که البته سینماها به علت تقارن با شهادت امام‌حسین‌«ع» تعطیل بودند و به عبارتی فروش این اثر در 11 روز از یک میلیارد تومان گذشته است که از مردم و حمایت آن‌ها ازاین فیلم تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به این‌که متأسفانه امیداوارم با بازگشایی مدارس و سینماها استقبال مردم از«خشکسالی و دروغ» چندین برابر شود، خاطرنشان ساخت: به‌نظرم تازه اکران عمومی این اثر آغاز یافته است، سه فیلم هم به جمع آثار روی پرده پیوستند، همین اتفاق تنور تماشای آثار سینمایی توسط مخاطبان را داغ می‌کند.

این کارگردان با ابراز گلایه از تحریم‌های که به «خشکسالی و دروغ» تحمیل شده است، تصریح کرد: متأسفانه نمی‌دانم چرا با فیلم من این‌گونه برخورد می‌نمایند، در تهران، همدان، زنجان، ارومیه، شهرکرد و... هیچ سالنی به «خشکسالی و دروغ» درسینماهای حوزه هنری تعلق نگرفته است یا دربحث پخش تیزرها تلویزیون هیچ‌گونه کمکی به ما نکرد، خیلی تلاش کردیم که از طریق پرداخت مبلغی به آن‌ها بتوانیم تیزر این اثر را در رسانه ملی پخش کنیم که متأسفانه موفق نشدیم.

وی درهمین ارتباط اضافه کرد: پنچ درصد از فروش فیلم من به شهرداری تعلق می‌گیرد، خب با این مسئله هیچ مشکلی ندارم ولی چه تسهیلاتی در قبال عوارض شهرداری به ما ارائه می‌شود، برای یکی از بیلبوردهای خیابان میرداماد برای هشت روز باید 20 میلیون تومان هزینه می‌کردیم، خب مطمئناً پرداخت این هزینه‌ها برای ما سنگین است، برای 10 بیلبورد باید هزینه 200 میلیون تومانی بپردازیم، شرایط سختی درحوزه تبلیغات دامن‌گیرمان شده است.

علیزاده با اعلام این‌که تبلیغات «خشکسالی و دروغ» تنها در فضای مجازی سروشکل منسجمی دارد، بیان کرد: زمانی که در بخش خصوصی وارد عرصه تهیه و تولید آثار سینمایی می‌شوید، بازگشت سرمایه و سود هزینه‌های صورت گرفته از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، شاید کسانی که در بخش دولتی حضور دارند و فیلم می‌سازند، بازگشت هزینه و اصلاً اکران فیلمی که مقابل دوربین بردند، برایشان مطرح نباشد ولی در بخش خصوصی این نگاه وجود ندارد.

این فیلمساز بیان کرد: با توجه به اتفاقاتی که برای «خشکسالی و دروغ» رخ داده است، باید سازوکاری صورت بگیرد تا کمتر شاهد تحریم‌ها باشیم، شاید این صحبت‌های من حمل برکنایه شود ولی به‌نظرم بعد از این‌که فیلمی پروانه ساخت می‌گیرد برای نمایندگان صداوسیما و حوزه هنری که دارای 100 سالن سینما در اقصی نقاط کشوراست به نمایش درآید تا ما بدانیم که با چه شرایطی در اکران مواجه خواهیم شد و برای آن استراتژی به کار گیریم.

علیزاده با اشاره به این‌که امیدوارم در اکران باشگاهی«خشکسالی و دروغ» و قرارداد حق رایت این اثر درشبکه نمایش خانگی هم پول خوبی را کسب کنیم، گفت: بالاخره این مسائل باید درسینمای ایران خاتمه پیدا کند درچنین بستری خیلی از سرمایه‌گذاران با توجه به بازگشت دیرهنگام فروش حاصل شده از گیشه به تهیه‌کنندگان راغب به فعالیت دراین عرصه نخواهند بود، پس باید یک راهکاری در این زمینه به ما ارائه شود.

این کارگردان در ارتباط با خاستگاه خودش از ساخت «خشکسالی و دروغ»، اظهار داشت: علت ساخت این اثر به چندین مورد برمی‌گردد، متأسفانه دروغ بن‌مایه و ریشه اصلی بسیاری از اتفاقات روز جامعه و خانواده‌هاست که منجر به بحران می‌شود.

وی درادامه گفت: آمارهای طلاق و آمارهای غیررسمی که دررابطه با طلاق عاطفی و پنهانی این روزها در رسانه‌ها انتشار پیدا می‌کند به خوبی بیانگر فا‌صله‌های ایجاد شده در خانواده‌ها از یکدیگر است، دروغ سرمنشأ خیلی از مشکلات درخانواده‌ها شده است به نوعی دروغ خشکسالی به بار می‌آورد.

علیزاده با اعلام این‌که باید از کیان خانواده‌ها محافظت کرد، گفت: ما ایرانی‌ها خانواده دوست هستیم و حفاظت از کیان خانواده‌ برایمان از اهمیت شایانی برخورداراست ولی جزء‌ها آرام‌آرام تبدیل به کل می‌شوند وسیطره پیدا می‌کنند و تبدیل به بحران می‌شوند.

وی با رد ادعاهای دکوپاژ تئاتری در«خشکسالی و دروغ» عنوان کرد: خوشبختانه خود محمد یعقوبی عزیز این سناریو نگاشته است و من از این قضیه مبراهستم، لذا اگرمن سناریو را به تحریر درمی‌آوردم، شاید خیلی ازمنتقدان اعلام می‌کردند که انسجام نمایشنامه «خشکسالی و دروغ» را درتبدیل آن به ورژن سینمایی از بین بردم.

این کارگردان با اعلام این‌که اصلاحاتی که به «خشکسالی و دروغ» وارد شده، انسجام سناریو را ازبین نبرده است، اعلام کرد: مخاطبی که به تماشای «خشکسالی و دروغ» می‌نشیند، متوجه حذفیاتی که توسط شورای پروانه نمایش به فیلم اعمال شده به علت انسجام‌بندی سناریو نخواهد شد.

 علیزاده در خصوص پایان بندی «خشکسالی و دروغ» و وجه تمایز آن با نسخه تئاتری این اثر، گفت: حقیقتا پایان باز زیاد مورد پسند من نیست به همین خاطر در پایان‌بندی این اثر با نمایشنامه تئاتری آن تفاوت‌هایی وجود دارد که البته این تفاوت ریشه درهمین نکته‌ای بود که خدمتتان آن عرض کردم.

وی درادامه یادآور شد: تمایلی به این ندارم که کاراکترهای فیلم را به نقطه‌ای برسانم و بعد بگذارم که مخاطب برای آن‌ها تصمیم بگیرد در ضمن تماشاگر سینما خیلی عامی‌تر از تماشاگر تئاتر است و کلاً سینما هنر عامیانه‌تری به نسبت تئاتر است.

پدارم علیزاده کارگردان «خشکسالی و دروغ» در رابطه با دیگر فعالیت‌های خود در مدیوم سینما، گفت: درحال حاضر که درگیر اکران«خشکسالی و دروغ» هستم بعد از خاتمه نمایش عمومی این اثر تصمیم خواهم گرفت ولی مطمئنا اگر امسال هم فیلم بسازم مطمئنا به حضور در سی‌‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر نخواهد رسید.