عباس رافعی در گفت‌وگو با «نوآوران»:

هنر را به وسیله متر هنر باید ارزیابی کرد

عباس رافعی فیلمساز تلویزیون و سینما که با ساخت فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» موفق به کسب جوایز متعددی از فستیوال‌های معتبرهای معتبر جهانی شد در گفت‌وگوی خود با «نوآوران» از لزوم حمایت جامعه هنری از سینماگران و توجه مدیران و صاحب‌اندیشان به سینما سخن به میان آورد و از آخرین وضعیت ساخت فیلم سینمایی «کافه پولونیا» که در ابتدا قرار بود با تهیه‌کنندگی مسعود ردایی ساخته شود، صحبت کرد که متن آن از دیدگانتان می‌گذرد.

  1. ۱ هفته،۵ روز قبل
  2. ۰
عباس رافعی
نوآوران -

عباس رافعی، کارگردان نام‌آشنا تلویزیون و سینما با اعلام این‌که در ایران چون پاتوق فرهنگی نداریم، اظهار کرد: متأسفانه مکانی وجود ندارد که من به عنوان یک فیلمساز مستندساز نقاش و یک فعال سیاسی در امور صنفی بتوانم با رسانه‌ها مستقیم ارتباط داشته باشم.  وی در همین ارتباط اضافه کرد: نمایشگاه مطبوعات توانسته است این پاتوق فرهنگی را درست کند یعنی من با حضور در نمایشگاه مطبوعات می‌توانم بسیاری از ناگفته‌های خودم را به گوش مدیران مسوولان و همکاران خودم برسانم این یک موقعیت ویژه‌ای است برای یک فعال هنری، سیاسی، ورزشی است که با رسانه‌ها ارتباط برقرار کند.

این فیلمساز در پاسخ به این‌که خیلی از فیلمسازان در گفت‌وگو مناظره‌های خود اعلام می‌کنند که اتفاق خاصی برای سینما بعد از انقلاب رخ نداده و صرفا مسیر علادی طی شده، گفت: وقتی که به گذشته نگاه می‌کنم و می‌بینم زمانی که انقلاب شد کسانی سکان‌دار عرصه فرهنگی شدند و اولین کسانی که در معاونت سینمایی قرار گرفتند کسانی بودند که فیلم ساخته بودند و درگیر سینما بودند و کلهر دبیر تئاتر بود و در حقیقت دستی در آتش داشتند نه از دور بلکه از نزدیک.

کارگردان «فصل فراموشی فریبا» در ادامه یادآور شد: زمانی که به این تحولات نگاه می‌کنم مثلا می‌گویند دوران طلایی سینما، سیف‌الله داد بود که در حقیقت متولی سازمان سینمایی بود، می‌بینم کسانی که آشنا به سینما و هنر بودند سعی کردند کمی این افق دید را گسترش دهند و هنر را از زاویه وعینک سیاست ننگرند و هنر را به وسیله متر هنر ارزیابی کند اما در سال‌های بعد این‌گونه نیست یعنی هر حرکت هنری تفسیر سیاسی شده است.

او با اعلام این‌که اگر فیلم را با عینک دراماتیک و درام ببینیم، می‌بینیم که سیاسی نیست، خاطرنشان کرد:  در حقیقیت معاونت سینمایی حفظ و حراست نمی کند از این زاویه دیدها وظیقه شماست که به آن‌ها یاد دهید که این اثر سیاسی نیست از زاویه هنرهم می‌شود، تماشا کرد و از این اثر مواظبت کنیم که تفسیر نامطلوب نشود.

رافعی در خصوص تغییراتی که در وزارتخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ داده، تصریح کرد:  وقتی که فضا را الان نگاه می‌کنیم، باید دید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کنونی چه وظیفه‌ای دارد و چه باید بکند چون وزیر فرهنگ و ارشاد جدید انسان محترمی هستند و از موقعیت‌های سیاسی فرهنگی وارد این فضا شده‌اند، وظیفه رسانه‌هاست که تلاش کنند و فضای هنری مطبوعات هنری را سیاسی نکنند و ایشان به طبع به دلیل فعالیت‌هایی که داشته می‌تواند تفسیر سیاسی کند آثار هنری را و فکر می‌کنم که با به کارگیری مشاوران در حوزه سینما و... در حوزه ادبیات نمایشی می‌تواند این بال هنرمند را اجازه دهد که پرواز کند و عینی باشد اما در قالب هنر می‌توانیم به واقعیت برسیم.

رافعی با اشاره به این‌که سینمای ایران سینمای خصوصی نیست گفت: همه ما سینماگران و فیلمسازان فیلمنامه را به دولت می‌دهیم و از دولت مجوز می‌گیریم و دولت نیز به ما تعیین می‌کند که چه زمانی فیلم‌مان را نمایش دهیم. این یعنی این‌که سینمای ایران کاملاً دولتی است و مستقل کارکردن امکان ندارد.

وی با اشاره به این‌که باید بعضی فیلم‌های فرهنگی هنری به مدت طولانی نمایش داده شوند گفت: این تجربه، تجربه‌ای است که سال‌ها امتحان پس داده است. قبل از انقلاب تلویزیون مرکزی به نام تل‌فیلم داشت که در آن فیلم‌های فرهنگی ساخته می‌شد. مثلاً فیلم مغول‌ها به کارگردانی پرویز کیمیاوی در این مرکز ساخته شد و بعد  به مدت ۶ ماه اکران شد.

عباس رافعی کارگردان سینما با اشاره به جدیدترین فیلم سینمایی خود با عنوان «کافه پلونیا» گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در بهمن ماه امسال پیش تولید این اثر سینمایی را آغاز و در اسفندماه نیز شروع به ساخت آن کنیم.

به گفته وی، «کافه پلونیا» محصول بخش خصوصی ایران و کشور لهستان است و به همین دلیل حدود ۷۰ درصد از فیلمبرداری آن در تهران و مابقی در لهستان انجام می‌شود.

وی افزود: «کافه پلونیا» داستان حضور لهستانی‌ها در خلال جنگ جهانی دوم در ایران است، در واقع قصه این فیلم از زمان حال آغاز می‌شود و به سال ۱۹۴۱ می‌رود، به این صورت که در پی گودبرداری یک خانه در خیابان امیرآباد، ۲ اسکلت که همدیگر را در آغوش گرفته‌اند و به همراه آن‌ها چند سند و ادوات جنگی مربوط به جنگ جهانی دوم است، کشف می‌شود و در پی همین کنکاشی انجام می‌شود و متوجه می‌شوند این اسکلت‌ها مربوط به حضور لهستانی‌ها درجنگ جهانی دوم در ایران است.

رافعی عنوان کرد: با توجه به فضای فیلم سینمایی«کافه پلونیا» لازم است این فیلم در هوای سرد کلید بخورد به همین دلیل در نظر داریم فیلمبرداری آن را در اسفند ماه آغاز کنیم. نکته دیگری که لازم است بگویم این است که بازیگران این فیلم ترکیبی از بازیگران سرشناس ایرانی، لهستانی و آمریکایی هستند. نام این فیلم به معنای کافه لهستانی‌هاست و امکان تغییر آن وجود دارد.


خبرنگار: مسعود احمدی