کیانوش دالوند در گفت‌وگو با «نوآوران»:

«ناسور» روایتی از دغدغه‌ شخصی خودم است

دالوند که پیش از این انیمیشن‌های «رستم و سهراب» و «روزی که حسنی مرد شد» را هم ساخته، از چهره‌های مطرح پایتخت انیمیشن ایران، یعنی بروجرد است و در سومین فیلم خود، داستان عاشورا را از لحظه ورود حضرت امام‌حسین(ع) و یارانش به دشت کربلا تا لحظه شهادت ایشان روایت کرده است. اکران انیمیشن عاشورایی ناسور با استقبال خوب دانش‌آموزان مواجه شده و روزبه‌روز بر تعداد سینماهای نمایش‌دهنده آن افزوده می‌شود.

  1. ۲ هفته،۱ روز قبل
  2. ۰
دالوند
نوآوران -

کیانوش دالوند درباره وضعیت اکران انیمیشن سینمایی‌اش به نام «ناسور» با اظهار این مطلب که جا داشت اکران بهتری در اختیار این اثر دینی قرار می‌گرفت به نوآوران گفت: این بی‌مهری‌ها تنها نصیب فیلم «ناسور» نشده بلکه شامل سینمای دینی شده است. در این سال‌ها سینمای دینی مورد بی‌مهری قرار گرفته است و سالن‌های کافی به آن تعلق نمی‌گیرد در حالی که لازم است با حمایت از این دست آثار به ویژه در ماه‌هایی مانند محرم و صفر مخاطب را هم به تماشای اینگونه آثار تشویق کنیم.

وی با تاکید بر این‌که سینمای انیمیشن در سال‌های اخیر در کشور ما رشد خوبی داشته ولی هنوز به اندازه کافی به آن توجه نمی‌شود، بیان کرد: انیمیشن در کشور ما جای رشد بسیار زیادی دارد و به جرات می توان گفت آینده درخشانی دارد اما این مساله در صورتی رخ می‌دهد که از آن حمایت شود.

کارگردان انیمیشن عاشورایی «ناسور» این حمایت‌ها را شامل حمایت فکری و بسترسازی از طرف دولت خواند و بیان کرد: انیمیشن می‌تواند از گیشه و کانال‌های تلویزیونی هزینه خود را تامین کند البته به شرط این‌که اینطور نشود که از یک عده حمایت شود و از عده دیگر حمایت نشود که در این صورت استعدادها از بین می‌رود.

دالوند معتقد است سینمای انیمیشن به دلیل استعدادهای جوانی که دارد و شرایطی که بر آن حاکم است افق روشنی پیش رو دارد. او درباره این نکته که اکثر انیمیشن‌های ما در بخش فیلمنامه دچار مشکل هستند و در این سال‌ها آنقدر که انیماتور خوب تربیت کرده‌ایم نتوانسته ایم فیلمنامه‌نویس در این عرصه تربیت کنیم نیز اظهار کرد: این را قبول دارم که ضعف فیلمنامه داریم اما این ضعف در کل ساختار سینمای ما وجود دارد. به غیر از چند فیلم خیلی خوب که در سال داریم دیگر کمتر فیلمی را می‌بینید که از ساختار منسجم و خوبی به ویژه در بخش فیلمنامه برخوردار باشد. دلیلش هم این است که تیم‌های تولید مثلا در همین عرصه انیمیشن اکثر انرژی خود را روی مسائل فنی و مالی پروژه می‌گذارند و زمان لازم برای نگارش یک فیلمنامه را لحاظ نمی‌کنند.

کیانوش دالوند در پاسخ به این سوال که دغدغه‌های ساخت اثری در خصوص مفاهیم عاشورایی بر چه مبنایی شکل گرفت، عنوان کرد: «مسأله عاشورا جزو دغدغه‌های شخصی بنده است و همیشه دوست داشتم در این خصوص کار کنم. چراکه به نظرم در عاشورا مفاهیم عمیق انسانی وجود دارد و جدا از مفاهیم دینی منعکس در صحرای کربلا می‌توان فضائل اخلاقی بسیار والایی را در آن یافت. هنگامی که اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) و برادر بزرگوارشان حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و فرزندان و یاران امام همه در مسیری هدفمند جانشان را فدا کردند.» دالوند در خصوص اهمیت پرداخت به مفاهیم عاشورایی در سینما، گفت: «بحث عاشورا مسأله‌ای جهانشمول است و مفاهیمی والا چون فداکاری و ایثار و پایمردی و ایستادگی و شهادت را منتقل می‌سازد. بنابراین جدا از بحث اعتقادی این واقعه به لحاظ انسانی می‌تواند هر انسانی را در هر جغرافیایی درگیر خود کند و در ساخت اثر این بخش قضیه برایم خیلی مهم بود.»

دالوند درباره ساختار انیمیشن «ناسور» گفت: «ما در این انیمیشن سعی کردیم برای همراهی مخاطبان مختلف از کودک و نوجوان تا بزرگسال از نمایش هر نوع خونریزی دوری کنیم و درعین این‌که «ناسور» می‌تواند داستان تلخی داشته باشد اما می‌تواند خوشایند هر مخاطبی از هر نوع طبقه سنی و فکری باشد و عکس‌العمل‌های خوبی که در این مدت از سوی مخاطبان دیده‌ام نشان می‌دهد که مخاطب می‌تواند با اثر همراهی خوبی کند و به بخشی از سوالات خود درباره عاشورا دست یابد.»

دالوند که برای آماده‌سازی ناسور حدود 2سال وقت صرف کرده، می‌افزاید: حوزه انیمیشن باید هویت مستقل داشته باشد و وقتی این هویت نباشد، حمایتی هم دیده نمی‌شود. به عقیده من تمرکز روی بازارهای خارجی راه برون‌رفت از شرایط سخت تولید انیمیشن است و می‌توان با برنامه‌ریزی، بسیاری از کارها را به دیگر کشورها عرضه کرد. کیفیت فیلم‌های انیمیشن امروز با توجه به کمبودها قابل‌قبول است و خود انیمیشن‌سازها هم باید این حوزه را جدی بگیرند. قبول کنیم که انیمیشن ایران در مرحله بلوغ قرار گرفته است.

ناسور، راوی جراحتی است که از شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یارانش بر دل همه آزادیخواهان جهان نشسته است. این انیمیشن پیش از نمایش عمومی در ایران در چند کشور اسلامی اکران شد و توانست جایزه بهترین انیمیشن را از جشنواره غدیر عراق دریافت کند. ناسور به تهیه‌کنندگی مشترک محمدحسین قاسمی و داریوش دالوند تهیه شده و صداپیشه شخصیت امام‌حسین(ع) در آن، بهرام زند است. فقط در بخش تولید بیش از 30نفر با کارگردان همکاری کردند و پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر سال گذشته، چند صحنه از این انیمیشن عاشورایی تغییر کرد و صحنه‌هایی تازه جایگزین شد.


خبرنگار: مسعود احمدی

نوشتارهای مرتبط

تازه های تئاتر و سینما