مهدی صبایی در گفت‌وگو با «نوآوران»:

اصغر فرهادی استاد دیالوگ نوشتن و موقعیت‌سازی است

مهدی صبایی بازیگری که مطمئناً طیف زیادی از علاقه‌مندان به آثار نمایشی نقش‌آفرینی اولین تصویر ذهنی‌شان از این بازیگر مربوط به سریال «روزگار جوانی» است در گفت‌وگو با «نوآوران» درارتباط با دو دهه نقش‌آفرینی در آثار نمایشی به گفت‌وگو پرداختیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

  1. ۱ هفته،۵ روز قبل
  2. ۰
مهدی صبایی
نوآوران -

مهدی صبایی بازیگر تلویزیون و سینما در ارتباط با شاخص‌های تثبیت کننده حضورش پس از دو دهه در آثار نمایشی اظهار کرد: تلاش زیادی برای ارتقای بازیگری خود انجام دادم به خیلی از پیشنهادات جواب رد دادم، ولی آیا این‌که پس از 2 دهه بازیگری حق مطلب درباره من در تلویزیون و سینما ادا شد یا خیر را نمی‌دانم، البته اشتباهات زیادی در زمینه انتخاب آثار کردم، مثلا سال 1378 به عنوان بازیگر نقش اول فیلم سینمایی «شیرهای جوان» به کارگردانی محسن محسنی نسب به ایفای نقش پرداختم، ولی نمایش این اثر با یک سال و نیم وقفه روبه رو بود، در این مدت درسه سریال تلویزیونی بازی کردم که همزمان با اکران فیلم آن‌ها نیز پخش خود را آغاز کردند این تداخل زمانی به حضورم در عرصه سینما لطمه زد.

وی افزود: واقعا نمی دانم تفکیک‌های که برخی از دوستان و همکاران برای بازیگر قائل هستند از کجا نشات گرفته است، این‌که بازیگر در صحنه تئاتر با دوربین سینما تفاوت دارد را به هیچ شکلی درک نمی‌کنم، اصلا این آپشن‌بندی یا طبقه‌بندی کردن بازیگران را قبول ندارم. مسأله دیگری که به من ضربه وارد کرد بازی در آثاری بود که نقش‌های روبه‌رویم اصلاً مشخص نبود فرد برای چه دراین فضا قرار گرفته است.

این بازیگر نام‌آشنا با اعلام این‌که پس از«روزگار جوانی» تلاش کردم از قالب نقش «شهریار» با لهجه کردی خارج شوم، بیان کرد: پس از پایان این سریال ماندگار به مدت 8 ماه هر پیشنهادی به من ارائه می شد، حول محور یا نزدیک همان «شهریار» با لهجه کردی بود که به هیچکدام از آن‌ها جواب مثبت ندادم.

وی یادآور شد: دریک مقطع بازی در سریال «بدون شرح» در نقش «رامین رحمتی» خیلی مورد استقبال گرفت، باز بعد از آن با انبوه پیشنهادات کمدی روبه‌رو شدم به شکلی که این پیشنهادات صدای من را درآورد. چرا بازیگر باید وقتی یک تجربه موفق را پشت سر گذاشته، مجددا و خیلی سریع بازهم دست به تکرار آن تجربه بزند. پس از آن تماما با پیشنهادات طنز روبه‌رو می‌شدم، طوری که برای بازی در یک اثر، کارگردان مطرح آن گفت :«باید موهای سرت را بتراشیم تا مردم زمانی که تو را می‌بینند، لبخند بر لبشان حک شود، واقعاً این نگاه باعث تعجب من در آن مقطع شده بود.»

وی در ارتباط با عدم موفقیت سریال «بانکی‌ها» تصریح کرد: این سریال در شهرستان‌ها مخاطبان خوبی داشت ولی در تهران اصلاً دیده نشد که البته اگر از شبکه سوم سیما این مجموعه تلویزیونی 170 قسمتی پخش می‌شد، حتماً به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا می‌کرد، حال شما تصور کنید در یک سریال 100 قسمتی نقش رامین رحمتی را بازی کنید بعد آن نگاه را تغییر بدهید، خیلی سخت است، من موفق به این امر شدم و مردم در قسمت 3 «بانکی ها» دیگر من را با نام «مجید اژدها» می‌شناختند که مورد اقبال عموم هم قرار گرفت.

وی در ارتباط با دیده شدن نقش‌آفرینیش در سریال «خداحافظ بچه» گفت: بله، خوشبختانه بعد از مدت‌ها بیکاری در آن مقطع بازی در این سریال مناسبتی یک گام روبه جلو در کارنامه بازیگریم به حساب می آمد، طی 4 سال در چهار اثر مختلف بازی کردم، به عنوان مثال بعد از بازی در فیلم منوچهر هادی در سریال «بیدار باش» به کارگردانی احمد خاوری در نقش یک فرمانده سپاه ایفا نقش کردم یا در «دولت مخفی» کاری با  آن عظمت در گریم متفاوت و بدون مو در نقش یک اسیر ایرانی در عراق بازی کردم که  نقش آفرینی در این سریال هم دیده نشد.

 در فیلم سینمایی «روز سوم» محمد حسین لطیفی در نقش یک بچه پولدار ظاهر شدم که خوشبختانه بازی در این نقش مقداری به چشم آمد، استایل خودم را برای بازی در این اثر به کلی تغییر دادم.

وی در مورد نحوه ورودش به فیلم سینمایی «روز سوم» خاطرنشان کرد: چون اصلیت کرد دارم و در یکی از فیلم‌های مسعود کیمیایی در نقش یک کرد ظاهر شده بودم، گروه کارگردانی به دنبال بازیگر کرد برای نقش «شهریار» می‌گشتند با من صحبت کردند و خیلی زود به توافق‌های لازم برای بازی در این سریال رسیدیم.

این بازیگر با اشاره به اینکه در مورد بازخورد سریال «روزگار جوانی» 3 روز می‌توانم صحبت کنم، گفت: فقط این را بدانید که کاری مثل «دولت مخفی» با آن پروداکشن عظیم و حرفه‌ای به اندازه این سریال دیده نشد، چراکه در یک مقطع باز پخش این سریال با «دولت مخفی» همزمان شده بود، زمانی که در خیابان یا بیرون از منزل با مردم روبه‌رو می‌شدم، همه از بازی من در «روزگار جوانی» صحبت می‌کردند، طوری که عاجزانه از مردم درخواست کردم «دولت مخفی» را هم نگاه کنند. هنوز مردم با این سریال همذات‌پنداری می‌کنند.

او در خاتمه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که اصغر فرهادی فیلمنامه «روزگار جوانی» را به تحریر درآورده بود، آیا در آن مقطع تصور می‌کردید وی به چنین موفقیت‌هایی در سطح بین‌الملل دست پیدا کند: اصغر فرهادی همان مقطع هم آدم فوق‌العاده باهوشی بود، زمانی که سناریو را می‌خواندیم، با خودمان می‌گفتیم این دیالوگ یا رفتارها را واقعا باید جلوی دوربین دربیاورم،  در وصف ایشان خیلی صحبت کردن سخت است، وی استاد  دیالوگ نوشتن و موقعیت‌سازی است، حقیقتا تصور این همه موفقیت را برای وی نمی‌کردم، به هر جهت خیلی خوشحالم که با ایشان د ر آن سال‌ها همکاری کردم.


خبرنگار: مسعود احمدی

نوشتارهای مرتبط

تازه های تئاتر و سینما