هادی محقق در گفت‌وگو با نوآوران:

تعریف درستی از سینمای مستقل وجود ندارد

هادی محقق کارگردان جوان سینما از آخرین فعالیت های سینمایی خود و اهمیت برگزاری جشنواره فیلم فجر سخن گفت.

  1. ۱ هفته،۶ روز قبل
  2. ۰
هادی محقق
نوآوران -

رضا محقق تهیه‌کننده «ممیرو» و «هات پلات» بیان کرد: فیلمبرداری «هات پلات» به کارگردانی هادی محقق چند روز قبل با حضور بازیگران بومی استان کهکیلویه و بویراحمد به پایان رسید و اولویت هم برای نمایش آن در جشنواره‌ی فیلم فجر است.

او با اشاره به این که نویسنده این فیلم هادی محقق و وحید حاجیلویی هستند، گفت: این فیلم سینمایی درباره‌ی پیرمردی است که به دلیل مشکلی که برای پسرش پیش آمده سرپرستی نوه‌اش را بر عهده می‌گیرد و در این بین به دنبال حل مشکلات پسرش نیز است.

تهیه‌کننده‌ فیلم «نگاهی به آسمان» با اشاره به موفقیت فیلم «ممیرو» در خارج از کشور و بازخورد خوبی که از اکران آن در گروه هنر و تجربه به دست آمد، اضافه کرد:‌ «هات پلات» از آن دست فیلم‌هایی است که مثل «ممیرو» در جشنواره‌های خارجی پسندیده می‌شود، همانطور که در فیلم قبلی به دلیل ارتقای فکری که در سینما ایجاد کرد از نگاه داوران جایزه‌ی استعداد و نبوغ  آسیا پاسفیک را گرفت.

 محقق همچنین اظهار کرد: معمولا در جشنواره‌ها دو سیاست را باید دنبال کرد، یکی این است که فیلم‌های فرهنگی و هنری دیده شود و دیگر این است که با نگاه عام برخورد شود که در نتیجه، ممکن است یک نگاه به ارتقا فکری‌ برسد و نگاه دیگر که شاید گیشه‌ای یا سفارشی است، خیلی مورد استقبال قرار نگیرد.

وی ادامه داد:  فیلم «ممیرو» در جشنواره پوسان توانست موفق باشد آن هم در شرایطی که رییس هیت داوران می‌گفت بعد از مدتی کوتاه از دیدن فیلم، به این نتیجه رسیدند که «ممیرو»  می‌تواند بهترین فیلم جشنواره باشد، بنابر این با شرایطی که در فیلم «هات پلات» رخ می‌دهد، امیدوارم این کار هم با موفقیت روبرو شود.

او افزود: در این فیلم سختی‌های زیادی برای گروه سازنده وجود داشته است، چرا که بخش‌هایی از آن را در کوه و رودخانه فیلمبرداری کردیم و در بخش‌هایی جان گروه هم به خطر می‌افتاد.

 هادی محقق که امسال هم فیلم «هات پلات» را به جشنواره فیلم فجر ارائه داده‌است، نکات مثبت و منفی حذف بخش هنر وتجربه از این جشنواره چنین عنوان می‌کند:« هر اتفاق و تصمیمی نکات مثبت و منفی مختلفی دارد. حسن این کار این است که تمام آثار بدون توجه به سابقه فیلم‌ساز حق گرفتن سیمرغ را دارند و بدین ترتیب فیلم‌ها بهتر دیده می‌شوند. به عنوان مثال در سال‌های گذشته برخی از سینماگران جوان از خوب دیده نشدن آثارشان در طول جشنواره گلایه‌مند بوده‌اند اما با این تصمیم تمام آثار در کنار هم نمایش داده شده و دیده می‌شوند.»

او درباره معایب حذف بخش هنر وتجربه از جشنواره فیلم فجر هم می‌گوید:«بسیاری از فیلم‌های جوانان فیلم‌ساز که در گروه هنروتجربه حضور داشته‌اند، با بودجه محدود و شرایط جمع و جورتری ساخته می‌شوند. چرا باید فیلم یک کارگردان کم‌تجربه درکنار یک فیلم‌ساز پرسابقه قرار گیرد؟ چرا فیلم یک کارگردان پیشکسوت باید در کنار کار یک جوان فیلم‌ساز که شاید اعتماد به نفس کافی هم نداشته‌باشد،داوری شود؟ رقابت در بخش هنروتجربه منصفانه‌تر بود چرا که تمام فیلم‌ها شرایط تولیدی مشابهی داشتند.»

کارگردان «ممیرو» نداشتن تعریف درست از سینمای مستقل را هم یکی از مشکلات این تغییر می‌داند: «در جامعه سینمایی ما نشان داده شده که تعریف درستی از سینمای مستقل وجود ندارد. در جامعه ما همه خودشان را صاحب نظر می‌دانند و هرکسی تعریفی از این سینما به دست می‌دهد. من به شخصه بلاتکلیف هستم و نمی‌دانم داوران جشنواره به خاص بودن، استفاده از نابازیگر و… که مولفه سینمای تجربی و هنری است توجه دارند یا نه.»

و در ادامه عدالت و انصاف را به عنوان مهم‌ترین شرط داوری آثار هنری ‎و تجربی مطرح می‌کند: «سال گذشته فیلم «ممیرو» در بخش هنروتجربه بود اما نتوانست در جشنواره فجر موفق باشد اما به اعتقاد خیلی از افراد مانند مجید اسلامی، امیر پوریا و… این فیلم بسیار هنری و تجربه‌ای بود یا حداقل به منش آن نزدیک بود. اگر گروه هنروتجربه وجود نداشت این فیلم هیچ وقت رنگ پرده را به خود نمی‌دید با این وجود اما جای سوال دارد که چرا همین فیلم در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی موفق بود؟ و چطور شد که همین فیلم برنده جایزه اصلی جشنواره بوسان شد اما در جشنواره‌های داخلی جدی گرفته نشد؟»

محقق با اشاره به این‌که باید به فعالیت‌های گروه سینمایی هنروتجربه خوش‌بین بود، تاکید می‎کند: «حذف بخش هنروتجربه به این گروه سینمایی لطمه نمی‌زند بلکه اتفاقا به سینمای بدنه آسیب جدی وارد می‌کند. امیدوارم هنروتجربه با هر وضعی که هست به تلاش‌اش چه در اکران و چه در جشنواره فجر ادامه دهد، چون تنها کور سوی امید سینماگران تجربه‌گرا است اما متاسفانه سینمای ایران نشان داده که هنروتجربه را جدی نگرفته است».


خبرنگار: مسعود احمدی