واکاوی دلایل خداحافظی مهران مدیری از تلوزیون در گفت و گوی الیکا عبدالرزاقی با <<نوآوران>>

وقتی تلویزیون پشت نیروهایش نمی ایستد

حضور مهران مدیری در برنامه دو شب پیشِ هفت، یکی از اتفاقات مهم تلویزیون بود. مدیری جزو آن دسته از هنرمندان است که ده دوازده، سالی میشود هیچ گفتوگویی از او منتشر نشده و به همین دلیل قرار گرفتنش در مقابل بهروز افخمی و مسعود فراستی یک اتفاق محسوب میشد. مدیری در این برنامه نقش اصلی را داشت و هرچه افخمی و فراستی نسبت به برنامههای چالشی قبلشان خنثی بودند، او خودی نشان داد و در این برنامه حرفهایی زد که بسیاری از خبرگزاریها در همان ساعات ابتدایی پخش آنها را تیتر اصلی خود قرار دادند.

  1. ۴ ماه،۲ هفته قبل
  2. ۰
وقتی تلویزیون پشت نیروهایش نمی ایستد
نوآوران -

مدیری در این برنامه از چند اتفاق مهم پردهبرداری کرد، یکی ساخت اولین فیلم سینماییاش که چند ماه دیگر استارت میخورد و دیگری خداحافظیاش از دنیای سریال سازی و جعبه جادو. این اتفاق اصلا خوب نیست، مهران مدیری که فرزند تلویزیون هست،از تلویزیون برود. آن هم فرزند خلفی که آنقدر کارهای خوب در تلویزیون ساخته و این همه بیننده جذب کرده برای تلویزیون. در طول این سالها مدیری یکی از ستارههای تلویزیون بوده و جداشدنش پیامدهای سنگینی برای جامجم خواهد داشت، با الیکا عبدالرزاقی، کمدینی که در طول این سالها در چند پروژه با مدیری همکاری داشته و این چند وقت اخیر هم با «دورهمی» مدیری روی آنتن بوده، در خصوص این اتفاق مهم گپ زدیم.

همانطور که پیش بینی میشد ماجرای خداحافظی مدیری از تلویزیون بازخوردهای زیادی داشت و اکثر کسانی این خبر را شنیدند، معتقد بودند در این ماجرا تلویزیون بیشتر از خود مدیری ضرر خواهد کرد. عبدالرزاقی نیز جزو همین دسته از هنرمندان است: «رفتن مدیری برای تلویزیون اصلا خوب نیست، به هرحال او فرزند تلویزیون است، آن هم فرزند خلفی که کارهای خوب زیادی در تلویزیون ساخته و نباید به همین راحتی از آنجا برود. هر زمانی که مدیری برای تلویزیون سریال داشته، درصد زیادی از بینندگان شبکههای ماهوارهای هم نشستند و سریال او را تماشا کردند. بهجز اینها او یکی از مهره‌‌های اصلی برای جذب سرمایه در تلویزیون هم بود و تلویزیونیها به واسطه برنامهها و سریالهای او توانستند اسپانسرها و تبلیغات زیادی جذب کنند.» یکی از نظریههای اصلی در خصوص علل جدایی مهران مدیری از تلویزیون سختیهای موجود در ساخت آثار کمدی است، سختیهایی که چهرههایی مثل عطاران و مدیری را به سمت سینما فرستاد و کیفیت آثار طنز سیما را نیز به طرز فاحشی پایین کشید. بازیگر قهوه تلخ درخصوص این دشواریها نیز و توضیحات جالبی داد: « درحال حاضر ساخت کمدی در تلویزیون خیلی سخت شده و همین یکی از دلایلی است که مدیری را مجبور به خداحافظی کرده. به جرأت میتوانم بگویم من به عنوان بازیگر، میتوانم یک هزارم سختیهایی که ایشان برای ساخت یک اثر تحمل میکنند را تحمل کنم. آدمهایی مثل مهران مدیری که میتوانند با این حجم وحشتناک فشاری که روی تلویزیون هست کار کنند باید در این مجموعه بمانند.»

  فشار از بالا؟!

در طول این سالها حواشی زیادی برای آثار کمدی به وجود آمده که در بعضی از آنها نام مهران مدیری هم به عنوان سازنده اثر در میان بوده. (مثل حواشی مربوط به درحاشیه و اعتراض گسترده پزشکان) بازیگر مجموعه دورهمی رفتار نادرست تلویزیون را هم جزو دلایل جدایی مدیری میداند: «ما میدانیم که فشار روی تلویزیون هست، اما به نظرم این نقد شدنهای غیرمنصفانه و مورد هدف قرار گرفتن سریالهای کمدی در چند وقت اخیر خیلی زیاد شد. به نظرم اینکه هرکسی در هرجایگاهی به خودش اجازه میدهد از برنامه سازان تلویزیون شکایت کند و تلویزیون هم نیروهایش را موظف به عذرخواهی بکند کار درستی نیست. ما میدانیم تلویزیونیها مقصر نیستند ولی این درست نیست که همه را مجبور کنند با شغلها و آدمهای مختلف شوخی نکنند، فقط به این دلیل که قدرت آن را ندارند که پشت ما برنامه سازان بایستند.» الیکا عبدالرزاقی معتقد است مدیران تلویزیون در طول این مدت از نیروهایشان حمایت نکردند و پشتشان را خالی کردند: «در این مدت چیزی که اتفاق افتاده این است که دیگرانی که از بیرون برنامه سازان و بازیگران تلویزیون را نقد میکنند، محقتر هستند. یعنی بقیه میتوانند هرکاری دلشان خواست و هر اعتراضی دوست داشتند بکنند و ما هم همیشه مورد اتهام قرار گرفتیم. البته بعضی فشارها از بیرون وارد میشود و ما نباید فکر بکنیم که تلویزیون تنها مسبب این اتفاقات است. این ماجرا یکی از هزاران دلیلی است که مهران مدیری را از حضور در تلویزیون خسته کرده است.»

   کلافگی از سانسور

یکی دیگر از مهمترین دلایل خداحافظی مدیری از تلویزیون مسأله ممیزی است، مسألهای که بسیاری از برنامهسازان سیما علی الخصوص فعالان حوزه طنز و کمدی با آن درگیر هستند. عبدالرزاقی به عنوان بازیگری که از نزدیک این حواشی را لمس کرده در خصوص این سانسورها نیز نظرات جالبی دارد و معتقد است کمتر بودن ممیزی در سینما باعث کوچ چهرههای تلویزیونی میشود: «ممیزیهای تلویزیون از سینما خیلی بیشتر است، یکی از دلایلی این ممیزیها هم گسترده بودن تماشاچی تلویزیون است. قشری که تلویزیون نگاه میکند با قشری که سینما میرود قابل مقایسه نیست و این گستردگی مخاطبان تلویزیون باعث میشود در خیلی جاها برنامه سازان ورود نکنند یا آرام آرام به سمت آن بروند و یک جورهایی زمینه سازی کنند.» نمونه بارز این ممیزیها را میتوان در آخرین سریال مدیری دید، او برای ساخت «درحاشیه1» جسارت بیشتری به خرج داد و پزشکان را به چالش کشید، اما واکنشهای شدیدی که به کارش نشان دادند باعث شد برای فصل دوم این سریال سراغ سوژههایی برود که معترضی نداشته باشد و همین مسأله سریالش را اصطلاحا بی خاصیت کرد و «درحاشیه2» را اثری معرفی کرد که نه نیش و کنایه جذابی داشت و نه کمدی خلاقانهای.

   ویلای من درنیامده بود!

یکی از بخشهای جالب برنامه هفت، قسمتی بود که مدیری خودش به نقد سریالهایش نشست و سه سریال «نقطه چین»، «جایزه بزرگ» و «ویلای من» را به عنوان بدترین کارهایش معرفی کرد. آثاری که حداقل دوتای اول آن کم طرفدار نداشت، اما خود سازنده آن، از کیفیتشان راضی نبود. الیکا عبدالرزاقی یکی از بازیگران سریال ویلای من بود و با مدیری درخصوص خوب نبودن این سریال موافق بود: «آقای مدیری خیلی خیلی راست میگویند، چون ویلای من اصلا توفیق چندانی نداشت. البته این برای اولین بار نبود که ایشان در مورد ویلای من این جمله را میگفت، ما بارها راجع به این اثر صحبت کردیم و قبول داریم کاری بود که به قول آقای فراستی درنیامد. البته من فکر میکنم این سریال در سطح و لول مهران مدیری سریال بدی بود، وگرنه در سطح خیلیهای دیگر اثر شاخصی
 محسوب میشد.»