واکنش فیملسازان گروه «هنر و تجربه» به حذف فیلم‌های دارای پروانه ویدئویی از جشن خانه سینما

حذف فیلم‌های ویدئویی از گود رقابت

فیلم‌های دارای پروانه نمایش ویدئویی«گروه هنر و تجربه» در هفدهمین جشن خانه‌سینما داوری نمی‌شوند. کمال تبریزی، دبیر هفدهمین جشن خانه سینما در حالی این خبر را به عنوان تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشن اعلام کرد که ساعاتی بعد مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه در انتقاد به این تصمیم یادداشتی منتشر کرد و در این یادداشت از ارزش‌های برخی از فیلم‌های دارای پروانه ویدئویی صحبت کرد. فیلم‌هایی همچون «ممیرو» یا «پات» که جوایز بسیاری کسب کرده‌اند یا فیلمی همچون«چهارشنبه» که شهاب حسینی در آن بازی کرده‌است.

  1. ۳ ماه،۳ هفته قبل
  2. ۰
حذف فیلم‌های ویدئویی از گود رقابت
نوآوران -

 بنابراین به نظر امیرحسین علم‌الهدی حذف چنین فیلم‌هایی تنها به بهانه داشتن پروانه نمایش ویدئویی ناعادلانه است، آن‌هم در شرایطی که برخی از عوامل این فیلم‌ها در صنوف مختلف خانه سینما عضویت دارند. بنابراین به سراغ کارگردانان جوان دو فیلم«پات» و «چهارشنبه» رفتیم تا نظر آنان را درباره حذف شدن فیلم‌هایشان از داوری مهم‌ترین جشن خانه سینما بدانیم. آیا آنها هم این حذف شدن را ناعادلانه می‌دانند؟

 80 درصد موفقیت‌های جهانی سینما را فیلم‌های ویدئویی کسب می‌کنند

امیر توده‌روستا، عضو صنف فیلم کوتاه خانه سینماست. او فیلم «پات» را در سال 92 با بازی ساعد سهیلی کارگردانی و تهیه‌کنندگی کرد. فیلمی که مورد تقدیر ویژه هیات داوران جشنواره ترنسیلوانیا- رومانی 2014 قرار گرفت و این روزها در گروه «هنر و تجربه» به اکران درآمده است؛ «متاسفانه به نظر می‌رسد ارزش‌گذاری فیلم‌ها به این مساله ختم می‌شود که از کدام اتاق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته‌اند. این نگاهی غیر منصفانه است.» نگاهی که البته کمال تبریزی با آن موافق نیست؛ چرا که در گفت‌وگو با ایسنا اشاره می‌کند: «‌به نظر من فیلم‌های با پروانه ویدیویی که کیفیت سینمایی دارند هم می‌توانستند در جشن شرکت کنند اما شورای سیاستگذاری جشن با این نظر مخالفت کردند.» آن‌طور که توده‌روستا می‌گوید در سه‌، چهارسال گذشته 80درصد حضورهای جهانی توسط فیلم‌هایی اتفاق افتاده که دارای مجوز ویدئویی بوده‌اند؛ «این موضوع را می‌شود با سند ثابت کرد. فیلم‌های دارای مجوز ویدئویی را می‌شود با فیلم‌های سینمایی دارای مجوز سینمایی مقایسه کرد و به همین نتیجه رسید.» او در ادامه به نقشی که برای گروه«هنر و تجربه» تعیین شده، اشاره می‌کند؛ « گروه«هنر و تجربه» با این عنوان که فرصتی را در اختیار جوانان بگذارد که تجربیات جدیدی را تکرار یا عرضه کنند، راه‌اندازی شد. بنابراین طبیعی است که کسی برای انجام این تجربه‌های تازه به دنبال گرفتن مجوز سینمایی نمی‌رود. چون قرار است فیلم ما در فضایی نمایش داده شود که مخاطبان مشخصی دارد.» این روند طبیعی که او از رابطه میان فیلمسازان تجربی و گروه اکران«هنر و تجربه» توصیف می‌کند، باعث می‌شود سوالی برایش به وجود آورد؛ «چرا باید به خاطر یک نوع چارچوب‌بندی طبیعی برخی از فیلمسازان را از داوری حذف کنیم؟!»

  خانه سینما نقش وزارت ارشاد را برای ما بازی نکند

البته توده‌روستا به مساله دیگری هم اشاره می‌کند، او فکر می‌کند رابطه اعضای سینما با خانه‌شان، همیشه رابطه‌ای فراتر از قانون بوده است، بنابراین این انتظار را دارد که این رابطه دو طرفه باشد؛ «مادر همه سال‌های سخت گذشته در کنار خانه سینما بودیم. خانه سینمایی که با انتشار هر بیانیه‌ای به ما ایمیل می‌زند و از ما می‌خواهد که در زیر این بیانیه‌ها امضا بزنیم. خانه سینمایی که از ما توقع دارد که در همه تجمع‌های سینمایی در کنارشان باشیم. پس در چنین مواقعی من هم انتظار دارم خانه سینما نقش وزارت ارشاد را برایم بازی نکند و کمال تبریزی به عنوان دبیر این جشن به مانند تایک فیلمساز عمل کند. همان‌طور که از حقوق اجتماعی، بیمه و امور دیگر من به عنوان عضوی از این خانه دفاع می‌کند از امور سینمایی من هم دفاع کند.» او ادامه می‌دهد که؛ «آن‌هم در شرایطی که من عضو آکادمی فیلم کوتاه هستم و جزو سه نماینده‌ای بودم که به اعضای هیات مدیره رای‌دادم.»

  شهرام مکری هم سال‌های پیش از داوری جشن سینما حذف شد

کارگردان فیلم«پات» با پرسیدن این سوال که مگر کیفیت یک فیلم را مجوزش تعیین می‌کند؟ می‌گوید: «در همه جای جهان جشنواره‌ها را با نگاه حداکثری برگزار می‌کنند، از طرف دیگر به جوانان گرایش بیشتری دارند. خانه سینما بهتر است تلاش کند تا در این جشن تمام تولیدات آن سال را مورد ارزشیابی و رقابت قرار دهد تا ارزشش بالاتر برود. اگر این‌طور نباشد که شبیه به جشن‌های سفارشی و بی‌ارزش می‌شود.» به گفته او اگر به فیلم‌هایی که آنها را تنها به دلیل مجوز نمایش‌شان از داوری حذف کرده‌اند نگاه دقیق‌تری کنند متوجه موفقیت‌های بیشمار این فیلم‌ها در مجامع بین‌المللی می‌شوند؛ «این عملکرد شورای سیاست گذاری جشن خانه‌سینما به این منزله است که مرا هنوز به عنوان فیلمساز اول قبول ندارند. این اتفاقی بود که برای شهرام مکری هم افتاد، اما او با ساخت فیلم‌های بعدی‌اش ثابت کرد که فیلمساز خوبی است.»

   برگزارکنندگان نمی‌خواهند در جشن کسی بی‌دلیل آزرده‌خاطر شود

در بخشی از یادداشت امیرحسین علم‌‌الهدی، مدیر گروه سینمایی«هنر و تجربه» آمده است؛ « واقعیتش در هرجشنی که برگزار می‌شود، برگزارکنندگان ترجیح می‌دهند در جشن کسی بی‌دلیل آزرده‌خاطر نشود و وقتی جشن بزرگ سینمای ایران توسط خانه‌ سینما برگزار می‌شود انتظار این است که فیلم‌های به نمایش‌درآمده در سینماهای کشور در یک فرآیند منطقی (حداقل مشروط به عضویت عوامل فیلم‌ها در خانه‌ سینما) توسط این جشن ارزیابی شوند.» او ادامه می‌دهد که؛ «سال گذشته با تعامل دبیر جشن جناب اسعدیان و با استناد به صراحت آیین‌نامه‌ جشن که ذکر کرده بود هر فیلمی که به نمایش عمومی در سینماها درآید می‌تواند مورد داوری قرار گیرد، فیلم‌های سینمای هنر و تجربه چه دارای پروانه ویدیویی و چه سینمایی توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و مقرر شد اعضایی که در فیلم‌های ویدیویی متقاضی شرکت در جشن هستند و در صنوف مربوطه عضو هستند بتوانند در بخش‌های تخصصی صنوف داوری شوند و جشن سال گذشته خانه سینما در حالی پایان یافت که یک فیلم متعلق به سینمای هنر و تجربه که با پروانه ویدیویی تولید شده و توانسته بود پروانه نمایش سینمایی مشروط بگیرد (مشروط به معنای این که جزو سوابق سینمایی عوامل فیلمشان قرار نمی‌گیرد) جوایز این جشن را درو کرد (چند متر مکعب عشق).» مدیر گروه «هنر و تجربه» در ادامه توضیح این ماجرا می‌نویسد:«امسال متوجه شدیم جشن بزرگ سینما نسبت به تغییر بند اساسنامه‌ خود اقدام کرده است و قید هر فیلمی را که دارای پروانه نمایش سینمایی است جایگزین قید سال پیش کرده است (هر فیلمی که به نمایش عمومی در سینماها درآید)!»

  ما در جشنواره فیلم فجر هم ارزیابی تخصصی نشدیم

سروش محمد‌زاده، کارگردان فیلم«چهارشنبه» هم در این‌باره به «نوآوران» می‌گوید: «چون شکل داوری جشن خانه سینما متفاوت است و داوران بیشتری دارد، وقتی فیلمی مورد داوری قرار می‌گیرد عوامل فیلم احساس بهتری دارند. ما جشن سال گذشته خانه سینما را که دنبال می‌کردیم متوجه شدیم بیشترین جوایز را فیلمی گرفت که آن هم پروانه ویدئویی داشت. آن زمان بود که ما هم فیلم مان را در گروه «هنر و تجربه» اکران کردیم و آقای علم‌الهدی گفت ما بسیار جنگیدیم که این اتفاق در جشن خانه سینما افتاد و البته همراهی دبیر جشن هم بسیار موثر بود تا این بند به آیین‌نامه جشن اضافه شد.» او در زمان پر کردن فرم خانه‌سینما با این مساله یعنی حذف این بند برخورد کرده و از طریق تهیه‌کننده این موضوع را با مدیر گروه «هنر و تجربه» در میان گذاشته است؛ «آن موقع بود که آقای علم الهدی به ما گفت، در تلاش هستیم تا این موضوع را درست کنیم. حتی تا آخرین لحظات هم آقای تبریزی به تهیه‌کننده فیلم گفته بود، شما در فهرست هستید و اعضا با حضور فیلم‌های ویدئویی موافقت کرده‌اند. تا زمانی که جدول‌ها بیرون آمد و مشخص شد که فیلم ما در این جدول‌ها نیست.» کارگردان فیلم«چهارشنبه» با اشاره به حضورشان در گروه هنر و تجربه جشنواره بین المللی فیلم فجر افزود: «به دلیل حضور ما در این بخش جشنواره، فیلم ما به صورت تخصصی ارزیابی نشد. بنابراین کار بسیاری از عوامل فیلم که عضو خانه سینما هستند مورد ارزیابی قرار نگرفت. ما امیدوار بودیم که با حضور در جشن خانه سینما حداقل این اتفاق بیفتد. انتظار نداشتم که آنها فقط صورت مساله را پاک کنند.»