در گردهمایی اصلاح طلبان مطرح شد:

طالقانی از کوچک‌ترین بی اخلاقی صورتش سرخ می شد

مراسم سی و هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله سید محمد طالقانی در کانون توحید برگزار شد.

  1. ۲ ماه،۳ هفته قبل
  2. ۰
طالقانی از کوچک‌ترین بی اخلاقی صورتش سرخ می شد
نوآوران -

در ابتدای این مراسم تیمسار کوهرنگی زندانبان آیت‌الله طالقانی در سال‌های پایانی حکومت پهلوی و معاون شهربانی بعد از انقلاب به ذکر خاطراتی از دوران زندان آیت‌الله طالقانی و یارانشان پرداخت.

وی گفت: من سعادتی که در کار سخت زندانبانی پیدا کردم معاشرت با آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله منتظری و دیگر مبارزان انقلاب بود. سعادت دیگر من در خارج از زندان همسایگی با آیت‌الله طالقانی بود. ایشان به شوخی به من می‌گفتند، احتمالاً این منزل را شهربانی برای شما گرفته است که بیرون از زندان هم مراقب من باشید.

کوهرنگی بیان کرد: من در مدتی که خدمت حضرات بودم همیشه هفته‌ای یکی، دو بار برای مشورت با ایشان در مورد نوع رفتار با زندانیان و برخورد مثبت زندانی و زندانبان به اتاق ایشان می‌رفتم.

وی ادامه داد: وقتی‌که قرار بود زندانیان برازجان به تهران منتقل شوند ساواک قبل از ورود این زندانیان به بند در اتاق‌های آن‌ها میکروفن کار گذاشته بودند. من از طریق یکی از خدمه زندان از این موضوع اطلاع پیدا کردم و قضیه را به مرحوم طالقانی اطلاع دادم و زندانیان شبانه همه میکروفن‌ها را از کار انداختند. فردای آن روز که مأمورین ساواک نوارها را گوش دادند هیچ‌چیزی نصیبشان نشد به من مشکوک شدند و من را دستگیر کردند و 29 روز در انفرادی ماندم.

کوهرنگی با برشمردن صفات اخلاقی مرحوم طالقانی گفت: طالقانی یک معلم اخلاقی در محاق بود؛ او کسی بود که از کوچک ترین مسأله غیراخلاقی صورتش سرخ می‌شد.

بعد از خاطره گویی تیمسار کوهرنگی احسان شریعتی به‌عنوان سخنران جلسه به پشت تریبون رفت.

احسان شریعتی فرزند دکتر علی شریعتی، در مراسم بزرگداشت آیت‌الله طالقانی ضمن پرداختن به چهره علمی و معرفتی این چهره مبارز گفت: او مفهوم امر قدسی را برای نخستین بار به‌عنوان یک سوبژکتیویته مطرح کرد.

وی افزود: حال این پرسش مطرح می‌شود انتظار پدر طالقانی‌ها و ما از این بحث چیست. انتظار ما از امر مقدس و معنا چیست؟ پاسخ این است، اعتلای اخلاقی و معنویت قدسی دین، برای رهایی انسان است که متضمن سمت یابی‌های انسان مدارانه است؛ یعنی دین، اخلاق و معرفت پشتوانه‌ای باشد برای تحرکات رهایی بخش، به معنای آگاهی رهایی‌بخش و نه صرفاً آگاهی علمی و امکانی باشد برای راه‌یابی‌ها و جهت‌یابی‌ها. دین و معنویت در رویکرد آیت‌الله طالقانی پشتوانه تحرکات رهایی‌بخش است

شریعتی ادامه داد: جان کلام آیت‌الله طالقانی در تفسیر ایشان از آیه ۱۵۷ سوره اعراف و عبارت «لیضع عنهم اصرهم و الاغلال» است که اشاره دارد به پاره کردن زنجیرهای ظلم و استبداد. علاوه براین آیت‌الله طالقانی به مفهوم آگاهی رهایی‌بخش در این آیه اشاره می‌کند.

فرزند دکتر شریعتی ادامه داد: نکته دیگری که درباره آثار آیت‌الله طالقانی می‌توان به آن اشاره کرد نوشتن آن‌ها در زندان و بدون بهره‌گیری از منابع است که خود امکان بیان ایده‌های جدید را فراهم آورده و این اتفاق نویی در تفسیر قرآن و معرفت دینی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: پیام طالقانی شهادت و شورا بوده است و او آن‌ها را از مهم‌ترین مسائل یک جامعه‌ دینی معرفی می‌کرد.نکته دیگری که شریعتی در خصوص آیت‌الله طالقانی به آن اشاره کرد، ارائه نوعی سوسیال‌دموکراسی توسط این روشنفکر دینی بود.

وی تصریح کرد: از بین رفتن شکاف طبقاتی از اصول دیدگاه طالقانی بود و متأسفانه از پسرفت های مابعد از انقلاب طبقاتی‌تر شدن جامعه است.

او افزود: در زمان انقلاب مطرح بود که آیت‌الله طالقانی رهبری داخلی جامعه‌ ایران را بر عهده داشت و رهنمودهای ایشان همواره در جریان و مسیر انقلاب تأثیرگذار بود. بااین‌حال امروز می‌بینیم در کتب درسی و تاریخی در پی کمرنگ کردن نقش او و شریعتی هستند.

از دیگر ویژگی‌های طالقانی که شریعتی به آن اشاره کرد: نقش پیامبرگونه و مشی صلح طلبانه وی بود.

وی ادامه داد: برگزاری چنین بزرگداشت‌هایی نباید تنها به‌صورت آیینی باشد بلکه باید این مراسم ها زنده کننده و بازآورنده تفکرات طالقانی باشند و برای ما به‌عنوان شاگردان طالقانی گزارشی باشد از وضع موجود.

او در پایان در مدح طالقانی گفت: نبود تو غم آزادی‌ست/ ای پادشاه خوبان داد از غم تنهایی/دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی

به گزارش جماران بعد از سخنرانی احسان شریعتی میزگردی با حضور مهدی جعفری، سید علی میر موسوی، سید ابوالفضل موسویان و محمدعلی مهدوی‌راد در خصوص نگاه آیت‌الله طالقانی به تفسیر قرآن در کتاب پرتوی از قرآن برگزار شد که هر یک از میهمانان نظرات خود را در آن محفل بیان کردند.

گفتنی است در این مراسم محمد بسته نگار، مصطفی معین، محمد مجتهد شبستری، لطف‌الله میثمی، هاشم صباغیان، غلامعباس توسلی، هاشم آقاجری، محمد ملکی، ابوالفضل قدیانی، اعظم طالقانی و جمع زیادی از روشنفکران و علاقه‌مندان به آیت‌الله طالقانی حضور داشتند.