دوام عاشورا با امر به معروف ونهی از منکر

  1. ۲ ماه قبل
  2. ۰
دوام عاشورا با امر به معروف ونهی از منکر
نوآوران -

امام حسین (ع) در سال های پایانی حیات معاویه از صحابه پیامبر وفرزندان آنها که در آن زمان زنده بودند درخواست کرد تا در یک گردهمایی در سرزمین منا حضور یابند . قریب به هزار نفر از آنان دعوت او را پاسخ گفتند. آنگاه امام (ع) در میان  آن ها به سخنرانی پرداخت و فرمود :

از گفتار خدا پند بگیرید وبه سرنوشت عالمان واحبار یهود که به دلیل ترس و طمع ستمکاران را از ستم باز نداشتند و خداوند آن ها را نکوهش کرده بنگرید . سپس امام (ع)آن ها را به امر به معروف و نهی از منکر دعوت کرد و از آنان خواست تا برای حق قیام کنند .سپس فرمود:

شگفتا ! چرا از اینکه زمین در اختیار مردمی نیرنگ باز و ظالم است در شگفت نباشم . خدایا تو می دانی که ما برای رقابت در سلطنت و به سبب دنیا طلبی چنین اظهاراتی نکرده ایم ، بلکه برای آن است که دین تو را بر پا داریم و بندگان ستمدیده تو را آسوده کنیم تا به احکام تو عمل شود

با ذکر این موارد روشن می شود که امام (ع) ضمن اعلان مواضع خود مبنی بر عدم شورش و درگیری با معاویه از سنت الهی و مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر دریغ نکرده ، اقدامات ناشایسته معاویه را مورد سرزنش و توبیخ قرار می دهد .(تحف العقول عن آل رسول ،ص240)

پیامبر اسلام (ص) فرمودند : تا زمانی که امت من امر به معروف و نهی از منکر کنند ودر کار نیک به یاری یکدیگر برخیزند بر خیر وسلامتند وچون این نکنند برکات از ایشان گرفته می شود و بعضی از آنان بر بعضی دیگر مسلط خواهند شد و دیگر یاوری در آسمان ها وزمین نخواهند داشت .(مشکات الانوار طبرسی ، ص 45)

فرهنگ امام حسین (ع) فرهنگ امر به معروف ونهی از منکر همراه با عزت مؤمنان است .

یاران امام حسین (ع) طنین پرشکوه این خواسته مولایشان را در گوش داشتند .آن ها به خوبی می دانستند مرگ با عزت از زیستن ذلیلانه بهتر و برتر است . یعنی اگر عزیز بمیری بهتر از آن است که ذلیل وزبون بمانی.

زیبایی فرامین الهی امر به معروف ونهی از منکر و زیر بار ظلم نرفتن ، ترس و هراس از دل هایشان شسته بود و وفاداری و جان نثاری و استواری وصلابت و شوکت در رفتارشان رقم زده بود .

آنان شاگردان پروردگان مکتب امامی بودند که در منزلگاه شرافت وقتی" حر بن یزید ریاحی" راه را بر امام بست و به مرگ و شمشیر او را تهدید کرد ، امام در پاسخش فرمود : شأن وجایگاه من شأن  وجایگاه  هراس زدگان از مرگ نیست . مرگ در راه رسیدن به عزت و احیای حق چقدر آسان و دلپذیر است . من آن نیستم که از مرگ بهراسم .منش من فراتر و همت من والاتر از آن است که ترس از مرگ شانه هایم را به تحمل بار ستم بکشاند .آیا تو جز مرگ و کشتن من کار دیگری هم می توانی . درود و آفرین بر مرگ در راه خدا باد . زنده باد مرگ عاشقانه .شما قادر به نابودی شوکت و عظمت و شرف وعزت من نیستید . پس همین است که پروای کشته شدنم نیست .

ملاحظه می شود اساس ماندگاری نهضت امام حسین (ع) در شجاعت و نهراسیدن از مرگ و باور به قیامت و امر به معروف و نهی از منکر است و همین منطق اباعبدالله الحسین (ع) راه حر را عوض کرد .

حقیقت واقعه کربلا در ایران وضعیت خاصی به خود گرفته چنانچه گویی مهمترین عناصر فرهنگ مردم این سرزمین است و به شکل یک ارزش دینی و معنوی نهادینه شده درآمده است زیرا از یک سو مراسم جمعی مذهبی جذاب است و از سوی دیگر در وراء این مراسم بقای دین و دسترسی به آخرت زیبا و بهشت را به همراه دارد.پس نماد امروز عاشورای مردم ایران بقای اسلام است.این همان حدیث زیبای پیامبر است که میفرماید: حسین منی و انا من حسینی

پس هرکه حسین را دوست دارد امر به معروف می کنند یعنی مردم را مانند امام حسین به بهشت دعودت میکند و در نهی از منکر دست آنان را میگیرد تا در غرقاب هلاکت نیفتند.


دکتر حمید رضا صفاکیش

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز